شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آژانس: میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم رسید

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر تداوم روند غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، تاکید کرد این کشور محدودیت‌ها در این زمینه را که در توافق هسته‌ای موسوم به برجام ذکر شده بود، نقض کرده است.

این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد، روز جمعه ۱۶ خرداد، نتیجه تحقیقات خود در این زمینه را در سندی محرمانه به اعضای خود ارائه کرد که نسخه‌ای از این سند به دست آسوشیتدپرس رسیده است.

بر اساس یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با غنای پایین تا روز ۲۰ ماه مه (دو هفته پیش) به ۱۵۷۱/۶ کیلوگرم رسید. 

این در حالی است که این میزان در روز ۱۹ فوریه، یعنی سه ماه قبل از آن، ۱۰۲۰/۹ کیلوگرم بوده است.

بر اساس توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور نباید به بیش از ۲۰۲/۸ کیلوگرم برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود تاکید کرده که ایران به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۴/۵ درصد همچنان ادامه می‌دهد. این در حالی است که بر اساس برجام، ایران حداکثر مجاز است که اورانیوم را با غلظت ۳/۶۷ درصد غنی‌سازی کند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، ۴۳۸ کیلو از ذخایر ایران، شامل اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲ درصد است که عملا کاربردی ندارد.

همچنین  لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، در توییتر نوشت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «نگرانی عمیق» خود را از ممانعت ایران برای دسترسی به دو سایت هسته‌ای و خودداری از  گفت‌وگو درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای که احتمال می‌رود اعلام نشده باشد، ابراز کرده است.

رسیدن به درجه خلوص غنی‌سازی مناسب ساخت تسلیحات هسته‌ای یکی از نگرانی‌های دولت‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. تهران می‌گوید برنامه‌ هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آمیز و خصوصا تولید برق می‌خواهد و قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

حکومت ایران به تلافی خروج آمریکا از توافق برجام، اقدام به کاهش برخی تعهداتش در چارچوب این توافق کرده است. 

هدف جمهوری اسلامی ایران از این اقدام، وارد کردن فشار بر دیگر امضاکنندگان برجام، خصوصا سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان، برای منتفع شدن از مزایای اقتصادی این توافق در شرایط تحریم‌های آمریکاست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More