شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده ایران فراتر از حد برجام است

جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که این کشور با افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود از محدودیت‌های درنظرگرفته شده در توافق هسته‌ای برجام تجاوز کرده است.

طبق این گزارش محرمانه که نسخه‌ای از آن در اختیار برخی رسانه‌ها قرار گرفته است، ایران در ماه ژوئیه هم از درجه خلوص برای غنی‌سازی و هم از میزان ذخیره اورانیوم تعیین‌شده در برجام رفته است.

این گزارش می‌گوید ذخیره اورانیوم غنی‌شده با خلوص پایین ایران به ۳۵۷/۳۹ کیلوگرم رسیده که فراتر از حد مجاز ۳۰۰ کیلوگرم مجاز در برجام است.

همچنین درجه غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۴/۵ درصد رسیده است در حالی که برجام تا سقف ۳/۶۷ درصد را مجاز می‌داند. 

ایران تا قبل از امضای برجام در سال ۲۰۱۵، سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد بالا برده بود.

رسیدن به درجه خلوص غنی‌سازی مناسب ساخت تسلیحات هسته‌ای یکی از نگرانی‌های دولت‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. تهران می‌گوید برنامه‌ هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آمیز و خصوصا تولید برق می‌خواهد و قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

طبق گزارش آژانس، ذخیره آب سنگین ایران به ۱۲۵/۵ تن رسیده که همچنان پایین‌تر از حد مجاز ۱۳۰ تن در برجام است. این گزارش همچنین اعلام کرده است که بازرس‌های آژانس به همه تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشته‌اند.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش جدید این نهاد را «تایید مجدد پایبندی ایران به برجام» دانست، اما تاکید کرد جمهوری اسلامی در برداشتن گام‌های اعلام‌شده در تصمیم اخیر خود برای توقف برخی تعهدات برجامی‌اش «مصمم و جدی» است.

او گفت: «همان‌گونه که مکررا اعلام گردید، اجرای کامل و صادقانه تعهدات تمامی طرف‌ها، یک مبنای اساسی برای تداوم برجام است.»

غریب‌آبادی توضیح داد «تداوم توافق هسته‌ای» مشروط به «بهره‌مندی ایران از منافع برجام» در چارچوب «اقدامات عملی فوری و مناسب» است.

ایران به تلافی خروج آمریکا از توافق برجام در سال گذشته، اقدام به کاهش برخی تعهداتش در چارچوب برجام کرده است. 

هدف جمهوری اسلامی ایران از این اقدام، وارد کردن فشار بر دیگر امضاکنندگان برجام، خصوصا سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان، برای منتفع شدن از مزایای اقتصادی این توافق در شرایط تحریم‌های آمریکاست.

فرانسه در ماه‌های اخیر تلاش‌ کرده است تا شرایط را برای گفت‌وگو بین ایران و آمریکا فراهم کند. 

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More