شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی: ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از ۱۶ برابر میزان مجاز گذشت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود اعلام کرد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر میزان مجاز در برجام افزایش یافته و میزان اورانیوم غنی‌شده بیست درصد و شصت درصد ایران نیز به ترتیب به بیش از ۶۲ و ۲/۴ کیلوگرم رسیده است.

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی هسته‌ای گفت که ایران با گذشت ماه‌ها هنوز توضیحات کافی و لازم را درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم طبیعی در سه سایتی که آژانس در آن‌ها بازرسی‌های تکمیلی را انجام داده، ارائه نکرده است.

میزان مجاز اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران بنابر برجام می‌تواند در اختیار داشته باشد ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با سطح حداکثری غنی سازی ۳/۶۷  درصد است.

این درحالی است که ایران هم‌اکنون در حال انجام غنی‌سازی در سه سطح ۴/۷ درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه یازدهم خرداد ماه تخمین زد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم اورانیوم رسیده است که ۱۶ برابر میزان مجاز است.

علاوه بر این، آژانس تاکید کرد که به دلیل عدم دسترسی به داده‌های نظارتی خود در تاسیسات هسته‌ای ایران نمی‌تواند میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده این کشور را به طور دقیق تعیین کند.

آژانس افزود که از هنگامی که ایران اجرای پروتکل الحاقی را در پنجم اسفند ماه ۹۹ متوقف کرد تاکنون به داده‌های ضروری برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دسترسی ندارد.

در گزارش آژانس از جمله تاکید شده که دسترسی این نهاد نظارتی بین‌المللی به اطلاعات و داده‌های نظارتی در تاسیسات غنی‌سازی و دستگاه‌های مهر و موم الکترونیکی خود و همچنین اطلاعات ثبت شده در دستگاه‌های اندازه‌گیری که در ایران نصب شده، قطع شده است.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، پیشتر در هجدهم فروردین ماه سال‌جاری اعلام کرد که ایران پنج تن اورانیوم غنی‌شده دارد و ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد این کشور نیز به ۵۷ کیلوگرم رسیده است.

اکنون آژانس در گزارش خود از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده بیست درصدی و شصت درصدی ایران خبر داده است. در گزارش آژانس اعلام شد که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران نیز به بیش از ۶۲/۸  کیلوگرم رسیده و همچنین ۲/۴۲ کیلوگرم نیز اورانیوم ۶۰ درصد تولید کرده است.

هر دوی این موارد از مصادیق نقض برجام است و ایران در چارچوب این توافق متعهد شده بود که درصد غنی‌سازی خود را به فراتر از ۳/۶۷ درصد نبرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز پنجم خرداد ماه هشدار داد ایران در سطحی غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد که «فقط کشورهای سازنده بمب» به آن دست می‌یابند.

گروسی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز، گفت: «۶۰ درصد تقریبا درجه تسلیحاتی است، سطح تجاری دو سه درصد است.» 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید براینکه شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، گفت که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است و باید یک سیستم راستی‌آزمایی «بسیار قوی» در مورد آن به کار گرفته شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More