شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آژانس انرژی اتمی: نقض دوباره برجام؛ ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران با غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته‌ و برنامه‌ریزی برای نصب تعداد بیشتری از این سانتریفیوژها نسبت به آنچه پیش‌تر تعیین کرده بود، دوباره توافق هسته‌‌ای برجام را نقض کرده است. 

به نوشته رویترز، در این گزارش آمده است: «در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، آژانس تایید کرد همه آبشارها (رشته سانتریفیوژها) که قبلا در خطوط ۲ و ۳ تحقیق و توسعه نصب شده بودند، در حال انباشت و یا برای آماده‌سازی برای انباشت اورانیوم غنی‌شده بوده‌اند.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، ۱۶ شهریورماه اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین اقدام برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام، گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 را در یک زنجیره ۲۰ تایی آغاز کرده است.

آژانس ۱۸ شهریورماه در گزارشی تایید کرد که در تاریخ شنبه ۱۶ شهریورماه، ایران  «۲۲ سانتریفیوژ IR-4، یک سانتریفیوژ IR-5، سی سانتریفیوژ IR-6 و سه سانتریفیوژ IR-6s را نصب کرده و یا در حال نصب آن‌ها بوده است».

آژانس در بیانیه خود اضافه کرده بود: «همه سانتریفیوژهای نصب‌شده برای تست با گاز UF6  (هگزافلوراید اورانیوم) آماده شده‌اند.»

ایران از اردیبهشت سال جاری و یک سال پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و برقراری تحریم‌های نفتی و بانکی علیه جمهوری اسلامی ایران، اجرای برخی محدودیت‌های پذیرفته‌شده در چارچوب برجام را به‌طور گام‌به‌گام متوقف کرد. 

گزارش پیشین آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در تاریخ هشتم شهریور منتشر شده بود، نشان می‌داد که این کشور با افزایش میزان اورانیوم غنی‌شده خود از برخی محدودیت‌های درنظرگرفته شده در توافق هسته‌ای برجام عبور کرده است.

براساس آن گزارش، ذخیره اورانیوم غنی‌شده با خلوص پایین به ۳۵۷/۳۹ کیلوگرم و فراتر از حد مجاز ۳۰۰کیلوگرم در برجام رسیده و همچنین درجه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، به ۴/۵ درصد رسیده بود، درحالی‌که برجام تا سقف ۳/۶۷ درصد را مجاز می‌داند. 

بریتانیا، فرانسه و آلمان – سه کشور اروپایی طرف برجام – به ایران گفته‌اند در ازای ماندن در برجام، تجارت با تهران را تسهیل خواهند کرد. دولت فرانسه وعده ایجاد خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری برای جبران خسارت ناشی از عدم فروش نفت ایران را داده که هنوز عملی نشده است.

ایران تا قبل از امضای برجام در سال ۲۰۱۵، درجه غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰درصد بالا برده بود.

درجه خلوص غنی‌سازی مناسب ساخت تسلیحات هسته‌ای به‌عنوان یکی از نگرانی‌های دولت‌های غربی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران، ۹۰ درصد است. ایران می‌گوید برنامه‌ای هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز و خصوصا تولید برق می‌خواهد و قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More