شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آنگلا مرکل: در نشست فنلاند درباره ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز گفت‌وگو می‌کنیم

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان  می‌گوید موضوع «ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز»، در نشست غیررسمی وزیران خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فنلاند به بحث گذاشته خواهد شد.

صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه، ۲۳ مرداد در دیدار با رئیس‌جمهوری لیتوانی، با اعلام این خبر، گفت: «موضوع  ائتلاف دریایی در تنگه هرمز هنوز مورد بحث قرار نگرفته و بر این باورم که فنلاند، به عنوان رئیس دوره‌ای کمیسیون اروپا نقش مهمی در این‌باره ایفا خواهد کرد.»

فنلاند از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۹ برای شش ماه ریاست دوره‌ای کمیسیون اروپا را برعهده دارد و وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا قرار است پایان اوت در نشستی غیررسمی در این کشور گرد هم آیند.

اهمیت این نشست از آن روست که هفته گذشته بریتانیا به درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی برای تأمین امنیت دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا پاسخ مثبت داد.

پیشتر واشنگتن از ۶۰ کشور جهان خواست تا در ائتلاف بین‌المللی برای تأمین امنیت دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا شرکت کنند؛ درخواستی که با استقبال اتحادیه اروپا روبرو نشد.

با اینکه آلمان و فرانسه از بالا گرفتن تنش در تنگه هرمز و خلیج فارس ابراز نگرانی کرده‌اند، اما می‌گویند به این ائتلاف نمی‌پیوندد.

اوایل ماه اوت، اولریک، سخنگوی دولت آلمان عنوان کرده بود که «ائتلاف دریایی اروپا» برای حفاظت از تنگه هرمز «ارزش ملاحظه» را دارد.

پیش از پیوستن به ائتلاف مورد نظر آمریکا، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، پیشنهاد «ائتلاف دریایی اروپا» برای تامین امنیت ناوبری در خلیج فارس را مطرح کرده بود.

علاوه بر بریتانیا، اسرائیل هم گفته که با ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتی‌‌های تجاری در خلیج فارس همکاری خواهد کرد. 

اعلام آمادگی اسرائیل برای پیوستن به این ائتلاف با واکنش‌های تندی از سوی مقام‌های ایران روبرو شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More