شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آموزش و پرورش: دلیل خودکشی دانش‌آموز ۱۳ ساله در طلاتپه ارومیه فقر و نداشتن گوشی نبود، از تلویزیون درس می‌خواند

کمتر از دو هفته بعد از خودکشی محمد موسوی‌زاده، دانش آموز ۱۱ ساله اهل بندر دیر، به دلیل آنچه «فقر و نداشتن گوشی برای شرکت در کلاس‌های آنلاین» عنوان شد، این بار یک دانش‌آموز ۱۳ ساله پایه هشتم، به نام پرستو جلیلی آذر، در دهستان طلاتپه ارومیه به دلایلی مشابه و با خودکشی به زندگی خود خاتمه داد.

درحالی که رسانه‌های محلی، دلیل به خودکشی این  دانش‌آموز ۱۳ ساله در یکی از روستاهای بخش نازلوی ارومیه  را «فقر و نداشتن گوشی برای ادامه تحصیل» عنوان کردند، آموزش و پرورش آذربایجان غربی در اقدامی مشابه آموزش و پرورش بوشهر در جریان خودکشی محمد موسوی‌زاده، اعلام کرد که «فقر و نداشتن گوشی» دلیل خودکشی این دانش‌آموز نیست و او «از طریق تلویزیون» مطالب آموزشى را فرا می‌گرفت.

به نوشته رسانه‌های محلی در استان آذربایجان شرقی، این دانش‌آموز ۱۳ ساله، به نام پرستو جلیلی آذر، کلاس هشتم و ساکن روستای حصار سپورغان از توابع دهستان طلاتپه در بخش نازلوی شهر ارومیه بوده که روز دوشنبه ۲۸ مهر ماه  به دلیل فقر و نداشتن گوشی و محرومیت از حضور در کلاس‌های آنلاین با خودکشی به زندگی خود پایان داد.

اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با گذشت دو روز از خودکشی این دانش‌آموز، روز پنج‌شنبه سی‌ام مهر ماه، با انتشار اطلاعیه‌ای خودکشی این دانش‌آموز را تایید کرد و و افزود که «با توجه به اتفاق ناگوار برای یکی از دانش آموزان منطقه نازلو بنا بر اعلام رییس آموزش و پرورش این منطقه، موضوع به طور جد از طریق مراجع ذی صلاح تحت پیگیری قرار دارد.»

با این حال آموزش و پرورش آذربایجان غربی در اطلاعیه خود با رد گزارش رسانه‌های محلی که «فقر و نداشتن گوشی برای حضور در کلاس‌های آنلاین»  را به عنوان دلیل خودکشی این دانش‌آموز ۱۳ ساله عنوان کرده‌اند، و اعلام کرد که این دانش آموز «از طریق تلویزیون» درس می‌خواند.

در اطلاعیه آموزش و پرورش آذربایجان غربی از «دوری روستای» محل سکونت این دانش آموز ۱۳ ساله به عنوان دلیل برای عدم نیاز به شرکت در کلاس‌های آنلاین ذکر شده و آمده است: «با توجه به دورى این روستا از مدرسه، با پیگیرى‌هاى ارتباطى که توسط مدیر، معاون و معلمان مدرسه با یکى از اقوام دانش‌آموز صورت گرفته بود بنا به اذعان وی و مشاهدات عوامل اجرایى مدرسه، این دانش‌آموز از طریق تلویزیون مطالب آموزشى را فرا می‌گرفت.»

آموزش و پرورش آذربایجان غربی در بخشی از اطلاعیه خود عنوان کرد که این دانش آموز ۱۳ ساله «تا پایان سال تحصیلى گذشته با حضور در مدرسه اقدام به ثبت نام و دریافت کتاب هاى خود کرده بود» و با تعطیلى مدارس و «تغییر روند آموزش دیگر در مدرسه حاضر نشده اما آموزش و پرورش منطقه پیگیر شرایط تحصیلى» او و دانش‌آموزانی با شرایط مشابه بوده است.

با این حال در بخش دیگری از همین اطلاعیه، آموزش و پرورش آذربایجان غربی عنوان کرده است که این دانش‌آموز «سال گذشته نیز از طریق تلویزیون و بسته‌هاى آموزشى ارائه شده، توانسته بود نمره قبولى را در مقطع هفتم اخذ کند.»

خودکشی سریالی دانش‌آموزان و کودکان در شهرهای مختلف

در چند هفته گذشته موارد متعددی از خودکشی دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان از استان‌های مختلف گزارش شده است.

کمتر از دو هفته قبل، محمد موسوی‌زاده دانش‌آموز پایه پنجم دبستان باهنر شهرستان دیر نیز با خودکشی به زندگی خود پایان داد.

فاطمه نجار، مادر محمد، درباره دلیل خودکشی فرزندش را فقر و نداشتن گوشی تلفن همراه برای حضور در کلاس‌های آنلاین شاد عنوان کرد. با این حال مقام‌های مسئول، از رییس دادگستری دیر تا محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، در اظهاراتی ضد و نقض تاکید کردند که نداشتن گوشی انگیزه خودکشی این دانش‌آموز نبوده است ولی توضیحی دیگری نیز درباره دلایل خودکشی این دانش‌آموز ارائه نکردند.

پس از آن دو مقام استان بوشهر از خودکشی یک نوجوان که به دلیل فقر و زندانی بودن پدرش ترک تحصیل کرده و به کار در یک سنگ‌فروشی مشغول بود به عنوان دومین مورد از خودکشی کودکان و نوجوانان در این استان در کمتر از یک هفته خبر دادند.

مجید خورشیدی با تاکید براینکه سن دومین قربانی خودکشی در جنوب بوشهر را ۱۵ سال بوده است، گفت که خانواده این نوجوان، شامل خود، خواهران و مادرش، درحالی که بومی شهرستان کنگان نبودند در یک خانه‌باغ در این منطق سکونت داشتند و او از دو سال پیش و در پی زندانی شدن پدرش، ترک تحصیل کرده بود و در یک کارگاه سنگ‌فروشی کار می‌کرد.

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه سی‌ام مهر ماه گزارش شد که یک دانش‌آموز ۱۱ ساله نیز در همدان با خودکشی به زندگی خود پایان داده است.

حسن خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب استان همدان، خودکشی این دانش‌آموز ۱۱ ساله را تایید کرد اما دلیل آن را ذکر نکرد و گفت که طبق گفته‌ پدر و همسر پدر این دانش‌آموز۱۱ ساله، او خودکشی کرده است اما این ادعا نیز باید بررسی شود.

شيوا دولت‌آبادی، روانشناس و متخصص حوزه كودكان، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با روزنامه اعتماد دلایل وقوع خودکشی در کودکان را مشابه بزرگسالان عنوان کرد و آن را ناشی از چند عامل عنوان کرد اما تاکید کرد که «كودكان شايد بسيار بيش از بزرگسالان احساس درماندگی می‌‌كنند. يعنی در شرايطی كه به آنها تحميل شده، احساس می‌كنند راه پس و پيش ندارند.»

او با بیان اینکه «در پس هر خودكشی، فكر خودكشی است كه در بزرگسالان می‌تواند ماه‌ها قبل از اقدام شكل گرفته باشد»، گفت که تفاوت در اينجا است كه احتمالا از هيجان‌هايیكه در کودکان و نوجوانان بسيار فعال‌تر است و برنامه‌ريزی كمتر مغزی، ممكن است شاهد رفتارهای پرشتاب‌تر و تكانشی‌تر باشيم، يعنی ناگهان مواجه شويم با رفتاری كه اصلا انتظارش را نداشتيم.»

او تاکید کرد که «بچه‌ای كه كارش تحصيل است، اگر نتواند دسترسی پيدا كند به آن قافله‌ای كه در حال حركت است، مثل قافله آموزش و درسی كه در جريان است، انگار كارش را از دست داده باشد. اين بچه مسلما احساس درماندگی می‌‌كند» و بزرگ‌ترها شايد اصلا نتوانند درک كنند كه «مساله دسترسی نداشتن به كلاس درس چه حس فقدانی را به همراه دارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More