شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آملی لاریجانی خطاب به یزدی: دروغ می‌گویی، هیچ‌وقت به بازداشت طبری اعتراض نکردم

صادق  آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در نامه‌ای خطاب به محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان، سخنان اخیر او درباره خود را «‌موهن» و «‌دروغ» خواند. 

لاریجانی در نامه‌ای که روز یکشنبه ۲۷ مردادماه در رسانه‌ها منتشر شده است، انتقادهای متعددی را متوجه یزدی کرد و علاوه بر رد اظهارات او درباره عملکرد خود در زمان ریاست‌ قوه‌قضاییه، صلاحیت علمی یزدی را هم زیر سوال برد.

نامه او واکنشی به اظهارات نقل شده از یزدی در جلسه یکشنبه ۲۰ مرداد  ماه با «مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه» است. یزدی گفته بود رییس‌ سابق قوه‌قضاییه به دلیل بازداشت اکبر طبری مقام سابق این قوه، تهدید کرده به نجف برود.

آملی لاریجانی در این باره خطاب به یزدی پاسخ داده شخصی که دستگیر شده رییس دفتر او نبوده بلکه «مسئول یکی از ده‌ها زیر مجموعه حوزه ریاست ، بعنوان معاونت اجرایی حوزه ریاست» بوده است. 

او همچنین اعتراض خود به بازداشت طبری را به طور کلی رد کرد و گفت: «هیچ‌گاه اعتراض نکرده‌ام که چرا گرفته‌اید» و «سخن بر سر فضا‌سازی‌های رسانه‌ای است».

طبری در سال‌های ریاست محمود هاشمی شاهرودی بر قوه‌قضاییه سمت مدیرکل امور مالی این قوه‌ را برعهده داشت و با آنکه در سال ۱۳۸۶ اخباری درباره برکناری احتمالی او منتشر شد، در سال‌های ریاست آملی لاریجانی همچنان مدیرکل امور مالی قوه‌قضاییه و پس از آن معاون اجرایی حوزه ریاست قوه‌قضاییه بود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه، روز ۲۵ تیرماه موارد اتهامی طبری را «اعمال نفوذ در پرونده‌ها و بعضی روابط ناصواب» اعلام کرده بود.

انتقادات از آملی لاریجانی در هفته‌های اخیر بالا گرفته و موجی از افشاگری علیه او ایجاد شده است.

آملی لاریجانی در نامه‌ خود خطاب به یزدی، این حملات را « نمایشی در کشور بر اساس سناریوهای از پیش طراحی شده» خوانده و گفته سکوت در مقابل «بازی‌های صداوسیما و برخی نهاد های دیگر» جایز نیست.

او همچنین به بخش دیگری از اظهارات یزدی درباره ساختن کاخ به جای مدرسه علمیه هم واکنش نشان داده و این اظهارات را «‌نشر اکاذیب» و «‌خلاف واقع » خوانده است.

در این نامه خطاب به یزدی آمده که « اگر مقصودتان ظاهر آن است، همین ساختمان‌هایی که شما از آن استفاده می‌کردید هم همینطور بود : ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان.» 

رییس سابق دستگاه قضایی ایران، صلاحیت علمی یزدی در حوزه را هم زیر سوال برده و از او پرسیده: «هیچ بررسی کرده‌اید که علما و فضلا در قم به آثار شما و به گفته‌های شما چگونه نگاه می‌کنند؟! چقدر آنها را جدی می‌گیرند؟»

این بخش از نامه آملی لاریجانی، واکنشی است به یزدی که خطاب به او گفته بود: «آیا با رفتن شما قم به هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود، چه رسد که نجف بروید.»

آملی لاریجانی در نامه‌اش خود را «خزانه الاسرار» اتهام‌های مجموعه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله «معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان» معرفی کرده و گفته چرا «کسانی که امروز برای شفافیت و مبارزه با فساد سینه چاک می‌کنند» پرونده طبری را به او ارتباطمی‌دهند.

او در این بخش نامه تاکید کرده که طبری نه معاون و نه رییس دفترش بوده بلکه مدیریت یکی از اجزا حوزه ریاست «تحت اشراف آقای خلفی» رییس‌دفترش را به عهده داشته است. 

تاکنون مشخص نیست که بازداشت طبری و افزایش فشارها بر آملی لاریجانی، بخشی از جنگ قدرت طیف‌های مختلف جمهوری اسلامی در چالش جانشینی رهبر فعلی جمهوری اسلامی است یا آن‌گونه که هواداران ابراهیم رئیسی، رییس فعلی قوه‌قضاییه، بیان می‌کنند با هدف «مبارزه با فساد» آغاز شده‌است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More