شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا یک شرکت چینی را به دلیل همکاری با هواپیمایی ماهان تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن تحریم‌هایی را علیه یک شرکت مستقر در چین به دلیل همکاری با شرکت هواپیمایی ماهان‌  اعمال کرده است. همزمان وزیر خارجه آمریکا  تاکید کرد که هر کسی با شرکت تحت تحریم ماهان‌ایر وارد معامله شود، خود نیز در خطر تحریم است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه سی‌ام اردیبهشت ماه با تاکید بر اینکه شرکت شانگهای سنت لاجیستیکس، یک شرکت مستقر در چین، به همکاری با ماهان‌ایر متهم است، هشدار داد در مورد کسانی که با ماهان‌ایر همکاری دارند مجازات‌های بیشتری اعمال خواهد شد.

این شرکت چینی به عنوان نمایندگی فروش ماهان‌ایر، خدماتی را به این شرکت‌ هواپیمایی ایرانی ارائه می‌کند. ماهان‌ایر از سال ۲۰۱۱ از سوی ایالات متحده به دلیل همکاری با سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌های این کشور قرار گرفته است.

اقدام روز سه‌شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا منجر به توقیف هرگونه دارایی متعلق به شرکت شانگهای سنت لاجیستیکس را در ایالات متحده می‌شود و شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی را از هرگونه تجارت و همکاری با این شرکت مستقر در چین منع می‌کند.

همزمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: «چین یکی از معدود کشورهایی است که هنوز از ماهان‌ایر- ایرلاینی که تسلیحات و تروریست‌های ایران را جا‌به‌جا می‌کند- میزبانی می‌کند. تحریم امروز یک شرکت مستقر در چین به دلیل عواقب این تصمیم است. هرکسی با ماهان‌ایر وارد معامله شود در خطر تحریم است.»

پیش از این نیز پمپئو خواستار تحریم ماهان‌ایر از سوی دیگر کشورها شده و اعلام کرده بود که هواپیماهای این شرکت محموله‌های «نامعلومی» را به ونزوئلا منتقل کرده‌‌اند.

این سخنان پمپئو پس از آن بیان شد که اواسط اردیبهشت ماه جاری، آمریکا اعلام کرد که ونزوئلا در ازای بازسازی صنعت نفت خود طلا در اختیار ایران قرار داده است و شرکت ماهان‌ایر در نقل و انتقال محموله طلا نقش داشته است.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت  که «۹ تن شمش طلا» با ارزشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار در ماه آوریل با هواپیما بابت همکاری ایران در راه‌اندازی پالایشگاه‌های تولید بنزین در ونزوئلا از این کشور به تهران ارسال شده است. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش‌ها درباره واردات شمش طلا از ونزوئلا را تکذیب کرده است. 

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،  اما بیستم اردیبهشت تاکید کرد که هواپیمایی ماهان «سلاح‌های کشتار جمعی را گسترش می‌دهد» و «حامی تروریسم» است. او گفت که ماهان‌ایر به «انتشار» ویروس کرونا ادامه می‌دهد و نگرانی‌های خدمه هوایی در این‌باره را «سرکوب» کرده است.

اورتگاس خطاب به دیگر کشورها تاکید کرد: «با دور نگه داشتن ماهان ایر از کشور خود هم از ویروس کرونا و هم از خطر تحریم در امان بمانید.»

در ایران نیز  ماهان‌ایر از سوی برخی مقام‌های وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس به عنوان عامل ورود ویروس کرونا معرفی شده‌اند از جمله بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، بیست و سوم اسفند ماه۹۸ گفت : «اگر ما بخواهیم متهمان شیوع کرونا در کشور را رده‌بندی کنیم، متهمین ردیف اول کسانی هستند که عامل ورود این ویروس به کشور بودند. قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا آذرماه سال گذشته نیز سه دفتر فروش هواپیمایی ماهان در امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ را تحریم کرد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا،‌ همان زمان گفت: «رژیم ایران از صنایع هواپیمایی و حمل و نقل دریایی خود برای تهیه سلاح‌های گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی منطقه‌ای استفاده می‌کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More