شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا وزیر و وزارت نفت ایران را تحریم کرد

 

وزارت خزانه‌‌داری آمریکا، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، وزارت نفت، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت ملی نفت ایران و هفت‌نفر از افراد مرتبط با وزارت نفت را به لیست تحریم‌های خود افزود.

اسامی سایر افراد تحریم‌ شده شامل  مسعود کرباسیان، محمود مدنی‌پور، بهزاد محمدی، علی‌اکبر پورابراهیم، علیرضا صدیق‌آبادی، نصرالله سردشتی و ویان زنگنه است و اتهام آنها ارتباط با بخش‌های مختلف وزارت نفت یا سپاه پاسداران است. 

در بیانیه وزارت‌خزانه‌داری آمریکا برای این‌ تحریم‌ها به نقل از استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور آمده است که ایران از درآمد نفتی خود برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران در منطقه استفاده می‌کند. 

در این بیانیه همچنین آمده که «‌رژیم ایران همچنان حمایت از فعالیت‌ نهادهای تروریستی و برنامه‌ اتمی‌اش را به تامین نیازهای مردم ایران اولویت‌ می‌دهد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده است که تنها در بهار سال ۲۰۱۹، یک شبکه تحت هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران، بیش از دوازده فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را برای انتقال نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه نفت خام که بیشتر به مقصد رژیم اسد بود را به کار گرفته است.»

روزنامه وال‌استرین ژورنال روز شنبه سوم آبان ماه به نقل از منابع آگاه نوشته بود که  دولت دونالد ترامپ در حال طرح‌ریزی تحریم‌هایی علیه ایران پیش از انتخابات است تا کارزار فشار حداکثری را تقویت کرده و از تلاش برای بی‌اثر کردن آن در آینده جلوگیری کند.

بنابر این گزارش، با توجه به این‌که نظرسنجی‌ها از جلوافتادن جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، در رقابت‌های انتخاباتی خبر می‌دهند، مقام‌های دوات ترامپ نگران هستند که بایدن در صورت پیروزی سیاست ‌فشار حداکثری بر ایران را، که به عقیده کاخ سفید برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای و امنیتی با ایران ضروری است، کاهش دهد.

در همین حال الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه پنجم آبان  گفته بود حتی اگر جو بایدن،‌ نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، پیروز شود و بخواهد تحریم‌های ایران را لغو کند، این مساله به این زودی «امکان‌پذیر» نخواهد بود.

آبرامز در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «نشنال نیوز» که روز دوشنبه پنجم آبان منتشر شده گفت: «کسانی که معتقدند یک رییس‌جمهور بایدن می‌تواند در ژانویه به دفتر [ریاست‌جمهوری] بیاید و در روز دوم یا سوم همه تحریم‌ها از بین خواهد رفت، خواهند فهمید که حتی اگر آنها [دموکرات‌ها] بخواهند این کار را انجام دهند، عملی نیست.»

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران عملا فروش نفت این کشور طی دو سال گذشته از مسیرهای قانونی را به شکل قابل توجهی محدود کرده است. 

در تازه‌ترین گزارش، وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته بود که نفتکش‌های ایرانی برای انتقال محموله‌های نفتی خود به نفتکش‌های دیگر، به شکل پیوسته از آب‌های عراق استفاده می‌کنند.

بنابر این گزارش، نفتکش‌های ایرانی در نزدیکی بندر فاو عراق نفت خود به نفتکش‌های دیگر را منتقل می‌کنند.

وال استریت ژورنال افزود: طی این نقل و انتقال، نفت ایران با محموله‌های دیگر مخلوط می‌شود تا منبع آن پنهان شده و در نهایت در بازارهای جهانی به فروش برسد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More