شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: هیچ معافیتی در رابطه با خط اعتباری فرانسه برای ایران صادر نمی‌کنیم

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد واشینگتن هیچ معافیتی از تحریم‌ها در رابطه با خط اعتباری مورد نظر فرانسه برای کمک به ایران، در نظر نخواهد گرفت.

هوک روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه، در یک نشست خبری درمورد آخرین سیاست‌های وزارت خارجه آمریکا در رابطه با ایران، گفت:‌«امروز تحریم‌هایی را وضع کردیم. تحریم‌های بیشتری هم در راه‌اند. نمی‌توانیم واضح‌تر از این تعهدمان را به کارزار فشار حداکثری نشان دهیم. ما به دنبال اعطای استثنا یا معافیت از تحریم‌ها نیستیم.» 

روز گذشته ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، گفته بود مذاکره درباره ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که ضمانتش درآمد نفتی ایران است، ادامه دارد. این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که راه‌اندازی این خط منوط به رضایت ایالات متحده آمریکاست.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه هم روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور، راهی واشینگتن شد تا درباره سازوکار این مکانیسم اعتباری صحبت کند.  

 

تحریم‌های جدید آمریکا علیه شبکه انتقال نفت سپاه پاسداران

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم روز چهارشنبه یک شبکه حمل‌ونقل دریایی که از سوی سپاه پاسداران مدیریت می‌شود را در فهرست تحریم‌هایش قرار داد. این شبکه شامل شرکت‌ها، کشتی‌ها و افرادی است که گفته می‌شود با هدایت سپاه پاسداران محموله‌های نفتی به ارزش ده‌ها میلیون دلار به سوریه منتقل کرده‌اند.

نام رستم قاسمی، به عنوان وزیر پیشین نفت ایران و پسرش مرتضی قاسمی در فهرست افراد تحریم‌‌شده به چشم می‌خورد. این تحریم همچنین شامل شرکت‌های تابعه یک شرکت مستقر در هند با نام «مهدی گروپ» می‌شود که از نفتکش ایرانی آدریان دریا نفع می‌برند. 

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)‌تمام دارایی‌های نهادها و افراد مزبور در آمریکا را بلوکه و معامله با آن‌ها را برای همه‌ شهروندان و شرکت‌های آمریکایی ممنوع کرده است.

به گفته‌ وزارت خزانه‌داری، نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان با ارسال نفت و محصولات نفتی، عمدتا به سوریه، تنها در فصل بهار سال جاری ۷۵۰ میلیون دلار سود برده‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، گفت:«اقدام وزارت خزانه‌داری علیه این شبکه‌ گسترده به روشنی نشان می‌دهد که هرکسی نفت ایران را بخرد مستقیما از نظامیان و شاخه‌ تروریستی ایران، نیروی قدس، حمایت می‌کنند.»

 

 

خلاصه‌ای از صحبت‌های برایان هوک در این نشست خبری

  • ما تمام ابزارهای اقتصادی و سیاسی خود را برای مختل کردن برنامه ایران در گسترش مرزهایش و تشدید آشوب و خشونت در منطقه، به‌کار می‌گیریم.
  • ایالات متحده آمریکا علیه نیروی قدس و شبکه تروریستی سپاه پاسداران، ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.  
  • سپاه پاسداران در ماه‌های اخیر، شبکه غیرقانونی انتقال نفت خود را در سراسر جهان گسترش داده است و صدها میلیون دلار نفت را به این‌سو و آن‌سو منتقل می‌کند. این پول برای تامین مالی تروریسم استفاده می‌شود.
  • این شبکه در ماه‌های اخیر، حدود ده میلیون بشکه نفت را انتقال داده است که بیشتر درآمد آن، صرف رژیم اسد شده است.
  • وزارت خزانه‌داری آمریکا، امروز بیش از ۲۵ فرد و نهاد و ۱۱ کشتی دخیل در این شبکه انتقال نفت را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. کسانی که با این افراد، نهادها و کشتی‌ها معامله کنند، در معرض تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.
  • مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بارها گفته است که ما شبکه تروریسم ایران را هدف قرار می‌دهیم و تحریم این شبکه انتقال نفت، در همین راستاست.
  • جامعه دریانوردی باید آگاه باشد که سپاه پاسداران محموله‌های غیرقانونی خود ازجمله نفت را از طریق این شبکه انتقال می‌دهد و سامانه رهگیری این کشتی‌ها را خاموش می‌کند که نقض قوانین دریانوردی و کشتی‌رانی است.
  • کشتی‌هایی که در این شبکه فعالیت می‌کنند، سامانه رهگیری خود را پیش از تحویل نفتشان به سوریه یا چین، خاموش می‌کنند. بسیاری از آن‌ها نفت خود را به‌‌عنوان نفت عراق جا می‌زنند. 
  • هرکسی که از انتقال نفت ایران با خبر باشد و به ما اعلام کند، جایزه می‌گیرد.
  • دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، برجام را ترک کرد، چون این توافق راه ایران برای رسیدن به سلاح اتمی را نمی‌بست. 
  • ما می‌خواهیم که دیپلماسی ما با دیپلماسی پاسخ داده شود. ترامپ توافق بهتری با ایران می‌خواهد که همه فعالیت‌های ایران را شامل شود.
  • هدف ما اعمال فشار به ایران برای برگشت به میز مذاکره است.
  • ایرانی‌ها در اخاذی هسته‌ای مهارت دارند. ایران به غنی‌سازی نیازی ندارد. 
  • ما از دسترسی ایران به درآمدهایش جلوگیری می‌کنیم تا به مذاکره متقاعد شود.
  • اروپایی‌ها نمی‌خواهند ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و با برنامه موشکی ایران، تجاوزهای منطقه‌ای آن کشور و بازداشت شهروندان دوتابعیتی از سوی ایران موافق نیستند.
  • ما با اروپا در مورد ایران نقاط مشترک زیادی داریم و تنها روش رسیدن به اهدافمان متفاوت است. کارزار فشار حداکثری ما ادامه می‌یابد و تحریم‌های دیگری هم تصویب خواهد شد.
  • دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، بارها گفته که آماده ملاقات با ایرانی‌هاست و دیپلماسی دوطرفه می‌خواهد.
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سوریه جایگاهش را محکم می‌کند تا اسرائیل را تهدید کند و اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. ما از اسرائیل حمایت می‌کنیم.
  • ما هر فعالیت قابل تحریمی درباره ایران را تحریم می‌کنیم.
  • ترامپ آماده مذاکره با ایران است و آنها دائم دیپلماسی را رد کرده‌اند، مثل وقتی که شینزو آبه در ایران بود و رهبر آن‌ها دیپلماسی را رد کرد.
  • هیچ پیشنهاد دقیقی درباره ایجاد خط اعتباری برای ایران وجود ندارد و معلوم نیست در آینده وجود داشته باشد.
  • آمریکا به دنبال اعطای معافیت بیشتر از تحریم‌های ایران نیست.
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More