شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا نیرو و تجهیزات نظامی بیشتری به عربستان سعودی می‌فرستد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد تعداد بیشتری نیرو و تجهیزات به عربستان سعودی می‌فرستد تا توانایی دفاعی این کشور را در پی حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو تقویت کند.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه ۱۹ مهرماه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد این تجهیزات شامل تسلیحات دفاع هوایی و هواپیماهای جنگی است.

به گفته او مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، اجازه اعزام اسکادران، دو  سامانه دفاع ضدموشکی پاتریوت و سامانه موشکی ضد بالستیک تاد را صادر کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «با احتساب سایر اعزام‌ها، این اقدام شامل فرستادن ۳ هزار نیروی بیشتر است که در طول ماه گذشته تمدید شده یا مجوز آن صادر شده است.»

هنوز مشخص نیست که آیا بعضی از سربازانی که قرار است در این طرح به عربستان سعودی اعزام شوند جایگزین نیروهایی خواهند شد که قرار است در هفته‌های آتی منطقه را ترک کنند.

استقرار این تجهیزات و نیروها، بخشی از طرحی است که واشینگتن بعد از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی دنبال کرده و آن را یک «‌حرکت دفاعی» توصیف کرده است. 

آمریکا و عربستان سعودی، ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو معرفی کرده‌اند اما تهران این اتهام را رد کرده است. 

در همین حال مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به فاصله کوتاهی بعد از بیانیه‌ این وزارت‌خانه در یک نشست خبری حاضر شد و گفت که این کشور به دنبال جنگ به ایران نیست اما توانایی پاسخگویی به هرگونه تهدید را حفظ می‌کند.

او در این نشست خبری بار دیگر ایران را مسئول حمله به عربستان سعودی خواند و گفت آمریکا متعهد به حمایت از متحدان خود است و از شرکای اروپایی خود می‌خواهد به واشینگتن بپیوندند.

 

هشدار آمریکا به ترکیه برای متوقف کردن عملیات در خاک سوریه

وزیر دفاع آمریکا همچنین از ترکیه خواست به حملات خود علیه مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه خاتمه دهد. 

او گفت که واشینگتن حمایتش از نیروهای کرد را متوقف نکرده و به ترکیه برای پایان حملات هشدار داده اما این هشدارها تاکنون با پاسخی از سوی آنکارا روبرو نبوده است.

‌دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در پیوند با حمله ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه گفت که ایالات متحده سه گزینه، از جمله اعزام هزاران نیرو به منطقه را در مواجه با اقدامات ترکیه دارد.

ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ما یکی از این سه گزینه را داریم: هزاران نیروی نظامی بفرستیم و از نظر نظامی پیروز شویم، ترکیه را تحت تحریم اقتصادی شدید قرار دهیم یا برای توافق میان ترکیه و کردها میانجی‌گری کنیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More