شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا قاضی پرونده نوید افکاری را تحریم کرد

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا قاضی محمود ساداتی، قاضی پرونده نوید افکاری  و  قاضی محمد سلطانی قاضی دادگاه انقلاب مشهد را تحریم کرده است.

علاوه بر این دو فرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا سه زندان شامل زندان‌ مرکزی ارومیه، زندان عادل‌آباد شیراز و زندان وکیل‌آباد مشهد و همچنین شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده است.

پیشتر آمریکا اعلام کرده بود که شماری از نهادها و مقام‌های ایران، از جمله قاضی صادرکننده حکم اعدام برای نوید افکاری،‌ زندانی اعدام‌شده در ارتباط با اعتراضات مرداد ۱۳۹۷‌ را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

این خبر را الیوت آبرامز،‌ نماینده  ویژه آمریکا در امور ایران،‌ روز چهارشنبه دوم مهر در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد و قرار بود جزئیات آن را مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کند.

آبرامز در جلسه روز چهارشنبه گفت: «این دادگاه‌های به اصطلاح انقلاب چیزی نیستند که کسی در ایالات متحده آن را به عنوان دادگاه به رسمیت بشناسد. هدف آنها تداوم بقای رژیم در قدرت و زندانی یا اعدام کردن ایرانیانی است که به دنبال آزادی هستند.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود دادگاه‌های انقلاب  احکامشان را از «آیت‌الله‌ها» می‌گیرند و عدالت را «مسخره» می‌کنند.

نوید افکاری در پرونده‌اش از سوی دو قاضی دو حکم اعدام دریافت کرد: در حکم نخست، او از سوی مهرداد تهمتن قاضی دادگاه کیفری به اتهام «قتل مامور حراست اداره آب و فاضلاب شیراز» به اعدام محکوم شده بود. قاضی محمود ساداتی که در صدور احکام سنگین پیشینه دارد نیز حکم اعدام او را با اتهام «محاربه» صادر کرده بود.

بر اساس فایلی صوتی که منتشر شده است، قاضی دادگاه در مقابل درخواست‌های نوید افکاری برای مشاهده مدارک و شواهد جرم امتناع می‌کرد؛ روشن نیست که صدای فایل مذکور مربوط به کدام یک از این دو قاضی است.

در روند دادرسی، صدور و اجرای حکم پرونده نوید افکاری ایرادات متعددی از سوی وکیل، خانواده افکاری و فعالان حقوق بشر مطرح شد اما دادگستری استان فارس تمامی انتقادها را رد کرده است.

پیش از این نیز آمریکا نام دو قاضی دیگر، محمد مقیسه و ابوالقاسم صلواتی، را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق «دادرسی غیرعادلانه در دادگاه‌های نمایشی» در فهرست تحریم‌هایش قرار داده بود.

دولت‌های اروپایی نیز از اعدام نوید افکاری انتقاد کرده‌اند.

طی این هفته فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا ضمن احضار سفرای تهران در کشورهایشان و هشدار درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به مورد اعدام افکاری اشاره کرده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More