شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا شواهدی از حمایت نظامی ایران از حوثی‌های یمن را به نمایش گذاشت

 

برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا، در مورد «تلاش دولت آمریکا برای مقابله با آنچه رفتارهای مخرب رژیم ایران در منطقه» خوانده شده، امروز پنجشنبه ۸ آذر، در وزرات خارجه آمریکا سخنرانی کرد.

این سخنرانی در پایگاه نظامی آناکاستیا-بولینگ در واشنگتن انجام شد. در محل سخنرانی، شواهد و مدارکی به نمایش گذاشته شد که به گفته برایان هوک،  آشکارا نشان می‌دهد رژیم ایران، گروه‌های شبه‌نظامی و نیابتی از جمله حماس، طالبان در افغانستان، و حوثی‌های یمن را با تسلیحات پیشرفته مجهز می‌کند و باعث گسترش بی‌ثباتی و منازعات منطقه‌ای می‌شود. رئیس گروه اقدام ایران می‌گوید، این تهدیدی است برای صلح و امنیت بین‌المللی.  

برایان هوک تاکید کرد حدود یک سال پیش، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که موشک‌های استفاده شده در بحران یمن، ساخت ایران بوده‌اند و تلاش کرد جهان را از تهدیدی که به گفته او ایران متوجه صلح و امنیت بین‌المللی می‌کند، باخبر کند. خانم هیلی گفته بود ایران سعی دارد تسلیحات پیشرفته بیشتری را در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت خود بگذارد.

در این سخنرانی، یک موشک زمین به هوا به نمایش گذاشته شد که به گفته برایان هوک، ایران در اختیار حوثی‌های یمن گذاشته که این نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است. روی این موشک به زبان فارسی نوشته شده «موشک صیاد».

برایان هوک گفت نوشته‌های آشکار به زبان فارسی بر روی این موشک‌ها نشان می‌دهد که ایران از اینکه به دلیل نقض قطعنامه‌های سازمان ملل دستش رو شود، به هیچ وجه نگران نیست.  

نمونه دیگری از موشک‌های به نمایش گذاشته شده، نوعی موشک ضدتانک بود. نمونه‌های دیگری از موشک‌های ساخت ایران که توسط حوثی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از جمله راکت فجر نیز کشف شده است. نمونه‌هایی از این موشک‌ها در افغانستان، آب‌های نزدیک یمن و عربستان سعودی و بحرین یافت شده‌اند.

رئیس گروه اقدام ایران گفت آمریکا می‌داند که ایران برای ساخت موشک به حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه کمک مالی کرده است.

هوک همچنین گفت ایران ۴/۶ میلیارد دلار به دولت اسد کمک کرده و حدود ۱۰ هزار نیروی جنگی را در سوریه تحت حمایت خود دارد که گفته شده برخی از آنها کودکان ۱۲ ساله هستند.

برایان هوک اشاره کرد، آمریکا به دنبال محدود کردن گسترش فعالیت‌های ایران در سوریه، بلندیهای جولان، عراق و همچنین در یمن است.

او ایران را بزرگ‌ترین قدرت موشکی در منطقه خواند و گفت، اگر اجازه بدهیم ایران آزادانه به گسترش سلاح‌های موشکی خود در منطقه ادامه دهد، تهدیدی بزرگ برای متحدان آمریکا در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی خواهد بود.

 

 

هوک گفت دولت آمریکا تلاش می‌کند از طریق فشار تحریم‌ها بر ایران، هزینه واقعی را بر این کشور تحمیل کرده و تهران را از ادامه حمایت نظامی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه بازدارد. به همین دلیل، آمریکا تاکنون دست‌کم ۱۸ نهاد، سازمان و حدود ۷۰۰ فرد و شرکت را تحریم کرده است.  

هدف اصلی وزارت خارجه آمریکا بنا به اظهارات برایان هوک، هدف قرار دادن رژیم ایران و اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی و سیاسی بر این کشور است تا هنگامی که از فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای خود دست بردارد.

به گفته هوک، ایران یک کشور عادی نیست، بلکه کشوری «حامی تروریسم» است.

برایان هوک همچنین گفت در صورتی که ایران قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و به جامعه جهانی بپیوندد، واشنگتن آماده مذاکره با تهران است. البته انتخاب با رهبر ایران است که یا به جامعه بین‌المللی بپیوندد و یا انزواطلبی را در پیش بگیرد.

برایان هوک همچنین از اتحادیه اروپا خواست فعالیت‌های موشکی ایران را تحریم کرده و به همراهی آمریکا، خطر منازعات منطقه‌ای ناشی از فعالیت‌های ایران را مدیریت کند.

رئیس گروه ویژه اقدام ایران گفت هدف این نشست، به نمایش گذاشتن تمام تهدیدهایی است که ایران برای منطقه و جهان به همراه داشته است.  

برایان هوک با اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با تهران گفت واشنگتن ترجیح می‌دهد از ابزار دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای استفاده کند، اما برای متوقف کردن اقدامات مخرب ایران، گزینه نظامی را نیز بررسی می‌کند.

او گفت «دولت ایران این مسیر را انتخاب کرده اما ملت ایران مجبور به پیروی از آن نیستند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More