شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای  در واکنش به اقدام آمریکا برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروهی تروریستی اعلام کرد که از این پس  آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» در نظر خواهد گرفت. 

کاخ سفید عصر دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در این بیانیه‌ اعلام کرد سپاه پاسداران خصوصا شاخه برون‌مرزی آن موسوم به سپاه قدس طبق ماده ۲۱۹ قانون مهاجرت و ملیت به‌عنوان «سازمان تروریستی خارجی» شناخته می‌شود.

او اقدام مذکور را «بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت بدین ترتیب وزارت خارجه آمریکا، «این حقیقت را که ایران صرفا دولت حامی تروریسم نیست بلکه سپاه پاسداران فعالانه در تامین مالی و استفاده از تروریسم به‌عنوان ابزار کشورداری به کار می‌گیرد به رسمیت می‌شناسد».

ترامپ در این بیانیه همچنین گفت سپاه پاسداران «ابزار اولیه هدایت و اجرای نهضت تروریست جهانی» حکومت ایران است.

به گفته رییس جمهوری آمریکا، اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی بر این واقعیت تاکید دارد که «اعمال ایران با دیگر حکومت‌ها فرق اساسی دارد».

ترامپ افزود: «این اقدام به میزان قابل توجهی دامنه اختیار و دید ما را برای اعمال بیشترین فشار بر حکومت ایران افزایش می‌دهد.»

او نسبت به هرگونه همکاری با سپاه پاسداران هشدار دارد و گفت: «اگر با سپاه مشغول معامله هستید در تامین مالی تروریست دست دارید.»

ترامپ گفت تروریست نامیدن سپاه این «پیام روشن» را به تهران می‌دهد که حمایتش ار تروریسم «عواقب جدی» در پی دارد.

او در پایان گفت: «ما تا زمانی که حکومت ایران از رفتار شرورانه و متمردانه خود پایان دهد به تشدید فشار مالی و تحمیل هزینه‌های اضافی بر آن ادامه خواهیم داد.»

واکنش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به تصمیم آمریکا

پیش از این برخی از نهادهای اقتصادی و نظامی وابسته به سپاه تحت تحریم دولت آمریکا قرار گرفته بودند ولی این نخستین بار است که کلیت سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد.

روز یکشنبه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران این اقدام آمریکا را «حماقت» توصیف کرد و گفت «مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی» مقابله به مثل خواهد شد.

او همچنین گفت: «در چنین شرایطی ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.» با وجود این تهدید، اشاره فرمانده سپاه پاسداران به «سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی» نشان می‌دهد که عمده این واکنش‌ها دیپلماتیک خواهد بود.

در نخستین اقدام انتظار می‌رود همان‌گونه که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، ریيس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اعلام کرده، این نهاد تصویب کند که ارتش آمریکا یک گروه تروریستی محسوب شود.

دیروز، ۲۲۵ نماینده مجلس هم با انتقاد شدید از این تصمیم واشنگتن، اعلام کردند که «اقدام متقابلی با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیات حاکمه آمریکا از اقدام بی‌جا و احمقانه خود پشیمان شود».

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران هم دیروز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره این اقدام را «بی‌عقلی» توصیف کرد و گفت: « این موضوع از نظر ایران مانند این است که ارتش آمریکا جزو تروریست‌ها محسوب شود.»

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، هم در توییتر این اقدام را به سود اسرائیل توصیف کرد و گفت برخی از افراد در پی این هستند که به نیابت از بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، «آمریکا را به یک باتلاق بکشانند.»

با توجه به اینکه نهادهای اقتصادی مهم سپاه پیش از این تحت تحریم آمریکا قرار داشته‌اند، انتظار نمی‌رود اقدام تازه دولت آمریکا، تبعات و بازتاب اقتصادی گسترده‌ای داشته باشد ولی تحلیل‌گران درباره پیامد امنیتی این اقدام در منطقه خاورمیانه به ویژه کشورهای عراق و سوریه که نیروهای نظامی ایران و آمریکا در آن حضور و رفت و آمد دارند، هشدار داده‌اند.

اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و برایان هوک، رییس گروه ویژه اقدام ایران در این وزارت، درباره تروریستی خواندن سپاه

 

  • مایک پومپئو گفت: رژیم ایران هیج‌گاه به جامعه بین‌المللی درباره اقدام‌های شرارت‌بارش پاسخگو نبوده است. نقش سپاه در سرکوب مردم ایران هم نباید فراموش کنیم.

  • سپاه بسیاری را در ایران به اسارت گرفته است. الان که سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی می‌کنیم به قاسم سلیمانی پیام می‌فرستیم که ما در واقع اقدام‌های این سازمان ساکت نخواهیم بود.

  • به نفع مردم لبنان نیست که یک گروه تروریستی(حزب‌الله) در این کشور نفوذ سیاسی داشته باشد.

  • ما می‌خواهیم ایران مثل یک کشور معمولی رفتار کند. هدف شناسایی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی این است که این کشور را به پذیرش ۱۲ شرط سال گذشته آمریکا واداریم.

  • برایان هوک در این کنفرانس خبری گفت:‌ سپاه پاسداران از زمان تاسیس، سربازان آمریکایی را تهدید کرده است. چیزی که امنیت سربازان آمریکایی را به خطر می‌اندازد یک سپاه پاسدارانی که با امنیت خاطر علیه منافع آمریکا اقدام کند. سپاه مجری سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه بوده است.

  • رژیم ایران آموزش تروریست‌ها در خاورمیانه را به عهده دارد و ما با اقدام امروز یک لایه تازه به تحریم‌های ایران اضافه می‌کنیم.

  • ایالات متحده آمریکا علاقه زیادی به یک دولت با ثبات و عاری از دخالت خارجی در عراق دارد.ما تلاش می‌کنیم عراق یک کشور کامیاب در منافع خود باشد. وقتی به تاریخ ۴۰ ساله سپاه نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم اجازه بدهیم که این نهاد به توهم خود ادامه دهد.

  • هدف مشخص کردن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی این است که این نهاد منزوی شود و همه نهادهایی که می‌خواهند با سپاه وارد تعامل شوند در این تصمیم تردید کنند.

  • سپاه بیشتر یک دار و دسته است تا یک سازمان پیش‌برنده اهداف انقلابی.

  • اقدام آمریکا یک اقدام بازندارنده است برای کسانی که حتی فکر همکاری با سپاه به ذهنشان خطور کند.

  • از هفته آینده جرایم همکاری با سپاه پاسداران اعلام می‌شود.

  • وضعیت قانونی سپاه دچار تغییر خواهد شد از یک سازمان به یک سازمان تروریستی خارجی.

  • ما فکر می‌کنیم مسئول بسیاری از سرکوب‌ها در ایران است. سرکوب اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ کار سپاه بود علیه مردمی که خواهان زندگی بهتر بودند. وقتی یک ابر تیره و تار بالای فعالیت سپاه قرار بدهیم کار آن‌ها مشکل‌تر می‌شود.

  • همان‌طور که سلیمانی گفت که طبیعت جنگ بهشت از دست رفته بشریت است. این ذات واقعی سپاه است. اخیرا به سلیمانی یک مدال داده شد که خواهان شهادت او بود. این یک رژیمی است که مرگ را اشاعه می‌دهد و سیاست‌خارجی‌شان بازتاب دهنده این پیام است.

  • خیلی مشکل است بشود یک خاورمیانه صلح‌امیز را تصور کرد در حالی که جمهوری اسلامی قوی باشد.

 

ظریف خواهان اقدام متقابل شد
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More