شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: تحریم‌ تسلیحاتی ایران را هرطور شده تمدید می‌کنیم

 

برایان هوک،‌ رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا،‌ تهدید کرد اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند،‌ کشورش به دنبال بازگرداندن همه تحریم‌های این سازمان علیه تهران خواهد رفت.

هوک روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت واشینگتن «از هر طریقی شده» تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را تضمین خواهد کرد. او افزود آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه شورای امنیت را تهیه کرده و با «دیپلماسی  پیش خواهد رفت و حمایت ایجاد می‌کند».

تایید این استراتژی آمریکا از سوی هوک دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یک مقام رسمی آمریكا، بدون علنی شدن نامش، گفته بود واشینگتن برنامه خود را با بریتانیا، فرانسه و آلمان در میان گذاشته است.

در واکنش به این اظهارات محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ روز پنجشنبه گفت: «همه متحدان آمریکا اعلام کرده‌اند که استدلال آمریکایی‌ها در این زمینه پذیرفتنی نیست.»

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران در حالی به دست‌کم  ۹ رای، بدون وتوی اعضای اصلی، نیاز خواهد داشت که روسیه مخالفت خود را با تمدید این تحریم‌ها اعلام کرده است.

هوک در این زمینه نوشته است: «اگر دیپلماسی آمریكا با وتو ناکام شود، آمریکا حق تمدید تحریم‌ تسلیحاتی را به روش‌های دیگر برای خود محفوظ می‌داند.»

او در این زمینه به حق طرف‌های برجام مبنی بر توانایی در جهت اقدام برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، که شامل تحریم تسلیحاتی نیز می‌شود،‌ اشاره کرد.

با این حال ظریف درباره استفاده از ظرفیت برجام به این اظهارات هوک پاسخ داد: «موضوع برجام به ایشان ربطی ندارد و آن‌چه مهم است ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام‌اند.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در آمریکا، هم روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفته بود: «این مسخره است. آن‌ها [آمریکایی‌ها] عضو نیستند، حق تحریک ندارند.»

از سوی دیگر هم‌زمان با حمایت روسیه از ایران در این زمینه کاظم جلالی، ‌سفیر جمهوری اسلامی در مسکو،‌ روز چهارشنبه گفت ایران پیشنهاد‌هایی برای صادرات تسلیحات نظامی به برخی کشورها دریافت کرده ،‌اما «محدودیت‌های موجود» اجازه معامله نداده است.

اشاره آمریکا به تحریم‌های سازمان ملل متحد هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در حالی است که برجام امکان بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق از سوی ایران را مورد اشاره قرار داده است. 

تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و برای جبران تحریم‌های این کشور که موجب کاهش صادرات نفت ایران شده، برخی از محدودیت‌های اساسی در توافق هسته‌ای از جمله در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را نقض کرده است. 

در همین زمینه ظریف نیز پنجشنبه اشاره کرد که در حوزه هسته‌ای «برجام به هیچ وجه مانع پیشرفت ما نشده است».

بریتانیا، فرانسه و آلمان طی رایزنی با ایران برای بازگشت به سطح تعهدات مورد اشاره در برجام در تلاشند این توافق را نجات دهند که تاکنون با پیشرفت کمی مواجه بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More