شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا به روحانی و ظریف ویزا داد: وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد

پس از آنکه ایالات متحده آمریکا برای سفر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، و محمدجواد ظریف، ویزا صادر کرد،  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی صبح جمعه عازم نیویورک شد و حسن روحانی نیز روز دوشنبه برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیوریورک خواهد شد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل طی مصاحبه با خبرگزاری رویترز تایید کرد که ویزای حسن روحانی‌ و محمدجواد ظریف برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل صادر شده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، بیست و هفتم شهریور، در پاسخ به سوالی درباره صدور ویزا برای روحانی، با تاکید بر این‌که «روحانی به نیویورک بیاید یا نیاید به من بستگی ندارد، من اجازه می‌دهم او به نیویورک بیاید. جلسه سازمان ملل مهم و فرصت خوبی برای همه است و من قصد ندارم کسی بیرون از این دایره بماند. همه چیز به آن‌ها بستگی دارد.»

صدور ویزا برای روحانی و ظریف در ساعاتی رسانه‌ای شد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای با سی.ان.ان گفت: «در صورتی که آمریکا یا عربستان سعودی به ایران حمله کنند، جنگی تمام عیار، به پا خواهد شد.»

ظریف پیشتر تاکید کرده بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با عدم صدور ویزا برای هیات‌ جمهوری اسلامی از اجرای وظایف آمریکا به عنوان کشور میزبان طفره می‌رود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ساعاتی قبل از اعلام خبر صدور ویزا از سوی آمریکا، خود و حسن روحانی را با نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی و اولین رییس جمهور این کشور پس از دوران آپارتاید، مقایسه کرد. او در توییتی نوشت: «پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده تلاش دارد با توسل به تحریم‌های بی‌جا و خودمحورانه ایالات متحده، از تعهد ایالات متحده به صدور روادید برای هیات‌های شرکت‌کننده در ملل متحد طفره برود. یک درس تاریخ برای همتای تازه‌کارم: نلسون ماندلا تا سال ۲۰۰۸ یعنی پانزده سال پس از دریافت جایزه نوبل، هنوز در فهرست مراقبت‌های تروریستی ایالات متحده بود.»

با وجود صدور ویزا برای هیات جمهوری اسلامی، منابع رسمی در ایران «تاخیر در صدور ویزا» برای این هیات را «اقدامی خصمانه» از سوی آمریکا توصیف کردند.

خبرگزاری ایسنا از قول مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در این باره نوشت: «دولت آمریکا در اقدامی خصمانه، ویزای هیات ایران را برای سفر به نیویورک با تاخیر صادر کرده است و هیات مقدماتی ایران باید روز دوشنبه به نیویورک سفر می‌کرد اما نتوانست به دلیل عدم صدور ویزا در زمان برنامه‌ریزی شده برای فراهم کردن مقدمات سفر هیات بلندپایه ایران جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More