شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: بنادر مدیترانه در پذیرش نفتکش‌های حامل نفت ایران احتیاط کنند 

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پی انتشار گزارش‌هایی مربوط به حرکت یک فروند نفتکش حامل نفت ایران به سوریه به همه بنادر واقع در منطقه مدیترانه، هشدار داد از هر گونه مشارکت در این قبیل فعالیت‌های «تحریم‌پذیر» خودداری کنند. 

او این اظهارات را در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود پس از آن ابراز داشت که شبکه فاکس‌نیوز به نقل از منابع اطلاعاتی غربی خبر داد نفتکش «بونیتا کویین» پس از بارگیری ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از بندر خارگ در جنوب ایران در تاریخ دوم اوت عازم سوریه شده است.

 اخیرا نفتکش ایرانی آدریان دریا ۱ (گریس ۱) در تنگه جبل‌الطارق به ظن حمل نفت به سوریه توقیف شد، اما چند هفته بعد و در پی تعهد ایران به عدم ارسال نفت به سوریه آزاد شد. انتقال نفت خام به سوریه در تناقض با تحریم‌ها علیه این کشور عربی است.

اورتگاس گفت: «ما بار دیگر از این فرصت استفاده کرده و موضع محکم‌مان را به تمامی بنادر واقع در مدیترانه اعلام می‌کنیم که در پذیرش هر کشتی حامل نفت ایران در تناقض با تحریم‌های آمریکا احتیاط کنند.»

او اضافه کرد ارسال نفت خام به سوریه نه تنها «نقض تحریم‌ها» بلکه «کمک به تروریسم رژیم [بشار] اسد»، رییس‌جمهوری سوریه، به حساب می‌آید. 

اورتگاس افزود: «ما در اینجا می‌خواهیم به همه بنادر واقع در منطقه مدیترانه یادآور شویم که این دست فعالیت‌ها مشمول تحریم بوده و این بنادر نباید در این فعالیت‌ها مشارکت کنند، و قدردان همه کشورهایی هستیم که تحریم‌ها و قوانین آمریکا را رعایت می‌کنند.»

به گفته فاکس‌نیوز، نفتکش بونیتا کویین از ایران عازم دوبی شده است تا پس از سوختگیری سفر چندماهه خود را به دور شاخ آفریقا آغاز کرده و سپس از راه مدیترانه نفت را به سوریه برساند.

منابع اطلاعاتی به فاکس‌نیوز گفتند این نفتکش در ماه‌های آینده در دریای مدیترانه محموله نفت را به دو نفتکش سوری منتقل خواهد کرد. دو نفتکش سوری با نام‌های قادر و یاسمین از ماه مارس گذشته در فهرست تحریم‌ وزارت دارایی آمریکا قرار دارند.

اورتگاس همچنین هشدار داد خدمه کشتی‌هایی که در این دست امور مشارکت کنند از دریافت ویزای آمریکا محروم خواهند شد.

او توضیح داد: «به موجب قوانین آمریکا، فراهم کردن منابع مادی یا تلاش و تبانی در فراهم کردن این منابع برای ایرانیان یا هر سازمان تروریستی خارجی، جرم تلقی می‌شود که برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.»

در پی حمله‌های خرابکارانه به نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز در ماه‌های گذشته و متهم شدن جمهوری اسلامی به دست داشتن در این حمله‌ها، تنش‌ها در منطقه خلیج فارس شدت یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More