شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: ایران از طریق سپاه قدس به طالبان کمک می‌کند

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور درباره وضعیت امنیت و ثبات در افغانستان اعلام کرده که «جمهوری اسلامی ایران از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تلاش برای ثبات در کشور همسایه خود، به شبه‌نظامیان طالبان کمک سیاسی و نظامی می‌کند.»

بر اساس این گزارش که با عنوان «تقویت امنیت و ثبات در افغانستان» برای ماه ژوئن منتشر شده است، آمده: «ایران همواره در کمک‌رسانی به طالبان سنجیده عمل کرده تا نفوذ خود را نزد این گروه حفظ کند و بدون توانمندسازی طالبان برای تغییر موازنه راهبردی و بازگشت به قدرت به اهداف خود دست یابد.» 

این گزارش توضیح داد که کمک‌رسانی به طالبان در افغانستان از طریق نیروهای سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، انجام می‌شود.

طبق گزارش مذکور، ایران با فراهم کردن «تسلیحات، مواد منفجره، آموزش، تامین مالی و حمایت سیاسی» برای طالبان در صدد مقابله با فعالیت داعش و حضور نظامی دولت‌های غربی است تا بتواند گفتگوهای صلح را در این کشور هدایت کند.

بنا بر گزارش وزارت دفاع آمریکا، ایران مخالف حضور نیروهای ناتو به رهبری آمریکاست و مشغله‌هایی همچون «حقابه و امنیت مرزی» را در ارتباط با افغانستان داشته است. 

این گزارش تصریح کرده است که ایران اهداف خود را با به‌کارگیری «راهبرد چند کانالی تلاش برای گسترش روابط با دولت افغانستان، توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، و فراهم کردن حمایت سنجیده برای طالبان بدون به حاشیه راندن افغانستان» دنبال می‌کند.

به گفته این گزارش، ایران در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری افغانستان بوده و بیشتر در نقاط غربی، مرکزی و شمالی به سبب اشتراکات دینی، فرهنگی و قومی نفوذ دارد.

این گزارش در ادامه می‌گوید پس از تصمیم دولت آمریکا در آوریل ۲۰۱۹ به کاهش حضور نظامی خود در افغانستان، جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی را با هدف «میانجی‌گیری برای صلح بین طالبان و دولت افغانستان» آغاز کرد.

در این راستا، این گزارش به سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به افغانستان اشاره کرد و مدعی شد در پی این سفر، هیاتی از طالبان برای مذاکرات صلح به تهران سفر کرد.

گزارش وزارت دفاع آمریکا در پایان به نقل از نمایندگان مجلس و مقام‌های امنیتی افغانستان می‌گوید جمهوری اسلامی با پرداخت رشوه «مقام‌های دولتی و محلی» این کشور را خریده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More