شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: اولین مبادله ازطریق کانال تجاری بشردوستانه ایران-سوئیس انجام شد

 

آمریکا از انجام تراکنش‌های مالی اولیه از طریق کانال تجاری بشردوستانه ایران-سوئیس، برای ارسال داروهای بیماران سرطانی یا نیازمند به پیوند عضو  در ایران، خبر داد.

دولت سوییس روز پنج‌شنبه دهم بهمن‌ماه، اعلام کرد که سازوکار تبادل مالی از طریق آن کشور برای صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران، اجرایی شده است. براساس بیانیه دولت سوییس، این سازوکار با تراکنش اولیه ۲/۳ میلیون یورویی برای صدور یک محموله دارویی به ایران، به‌طور آزمایشی به‌کار گرفته شده است.   

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که انجام موفقیت‌آمیز این تراکنش‌ها، الگویی برای صادارات کالاهای بشردوستانه دیگر به ایران است.

پیشتر در ۲۵ اکتبر سال گذشته، اعلام شده بود که چنین کانالی با هماهنگی آمریکا میان ایران و سوئیس برقرار می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌ برای برقراری چنین کانالی خبر داده، تا از سوءاستفاده احتمالی از سوی رژیم ایران جلوگیری شود.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز گفت: «آمریکا مصمم است که با وجود سوءمدیریت اقتصادی رژیم [ایران] و تامین مالی بیهوده فعالیت‌های بزهکارانه در منطقه، دسترسی مردم ایران به مواد غذایی، داروهای اساسی و دیگر کالاهای بشردوستانه تضمین شود.»

این مقام دولت آمریکا ادامه داد: «این دولت معتقد است که با همکاری شرکایمان در خارج، سازوکار ارسال کالاهای بشردوستانه برای مردم ایران بهبود خواهد یافت.»

منوچین گفت: «درحال حاضر تراکنش‌های انسان‌دوستانه در چارچوب برنامه‌ تحریم‌های ما مجاز است و شرکت‌ها را به استفاده از این سازوکار بشردوستانه ترغیب می‌کنیم. از مقام‌های سوئیس برای همکاری با ما تشکر می‌کنیم.»

همچنین سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت که این کشور دارای سیاست منسجمی در زمینه حفظ معافیت‌ها و مجوزهایی است که اجازه می‌دهد کالاهای اساسی کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران فروخته شود.

خبرگزاری ایرنا نیز روز پنج‌شنبه، به نقل از سفارت سوئیس در ایران نوشت که پرداخت اولیه برای محموله‌ای از دارو به مقصد ایران، مورد تایید قرارگرفته است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی اضافه کرد که این اقدام «با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های برگزیده سوئیسی در همکاری با مقامات مربوطه آمریکایی» انجام شد و در مقابل، بانک‌ها و شرکت‌های مشارکت‌کننده در تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس، «ریز اطلاعات، فعالیت‌ها و شرکای تجاری خود در ایران و معاملات انجام شده با آن‌ها را به وزارت اقتصادی سوئیس اعلام کردند».

به گزارش ایرنا، وزارت امور اقتصادی سوئیس، اطلاعات ارائه‌شده را «راستی‌آزمایی» می‌کند و برای اطمینان از اینکه تعهد کامل در معاملات به کار بسته شده باشد، «اطلاعات دریافت شده از بانک‌ها و صادرکنندگان را در اختیار وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار خواهد داد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More