شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصد را تحریک‌آمیز خواند؛ فرانسه خواهان واکنش هماهنگ شد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به اعلام ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد، آن را «تحریک‌آمیز» و نشان جدی نبودن جمهوری اسلامی در مذاکرات دانست و همزمان فرانسه این اقدام را تحولی جدی خواند که نیازمند واکنش هماهنگ اروپا، آمریکا، روسیه و چین است.

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای در سطح فنی و در راستای «دستیابی به توافق در زمینه لغو تحریم‌های آمریکا» به اتریش سفر کرده،‌ روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین‌ماه اعلام کرد که ایران تهدید خود مبنی بر افزایش غنی‌سازی در ۶۰ درصد را وارد فاز اجرایی کرده است.

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در گزارشی به اعضای شورای حکام گفت که ایران، آژانس را از تصمیم خود برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز مطلع کرده است.

ساعتی بعد، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به اعلام ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد، از این اقدام ابراز نگرانی کرد و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

سخنگوی کاخ سفید گفت که تصمیم ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، جدیت این کشور را در مذاکرات هسته‌ای در وین زیر سوال می‌برد. او افزود: کشورهای عضو برجام باید با این تصمیم مخالفت کنند.

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در نشست خبری خود گفت: «ما اعلامیه تحریک‌آمیز ایران برای قصد خود برای شروع به غنی سازی ۶۰ درصد را جدی می‌گیریم و از کشورهای ۱+۵ می‌خواهیم در رد این تصمیم ایران، متحد باشند.»

جن ساکی تاکید کرد که اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سوی ایران، جدی بودن ایران در مذاکرات هسته‌ای را در وین زیر سوال می‌برد.

سخنگوی کاخ سفید بر ضرورت بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجام تاکید کرد و گفت اقدام جدید ایران با این هدف هماهنگ نیست. او افزود که ما هفته گذشته، به طور غیر مستقیم گفت‌وگوی سازنده اما دشواری با ایران داشتیم.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که «ما همچنان به دنبال کردن یک روند دیپلماتیک، متعهد هستیم و پس از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز هم هیچ هشداری مبنی بر تعلیق مذاکرات برجام نگرفته‌ایم.»

همزمان  کاخ الیزه اعلام کرد که فرانسه اقدام ایران را در اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد تحولی مهم و جدی ارزیابی می‌کند.

در بیانیه کاخ الیزه تاکید شد که اقدام ایران در آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد «نیازمند واکنش هماهنگ سه کشور اروپایی، آمریکا، روسیه و چین است.»

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در توییتی نوشت غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۶۰‌ درصد در دو آبشار آی‌آر-۴ و آی‌آر-۶ در نطنز صورت خواهد گرفت و افزود روند کار آغاز شده و انتظار می‌رود تا هفته آینده محصول نهایی تولید شود.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۶۰ درصد، کیفیت و کمیت محصولات رادیودارو را افزایش‌ می‌دهد.

مقام‌ها و رسانه‌های رسمی در ایران اقدام جمهوری اسلامی در آغاز غنی‌سازی ۶۰ درید را واکنشی به انفجار بامداد یک‌شنبه سایت غنی‌سازی نطنز عنوان کردند.

این درحالی است که علی خامنه‌ای نزدیک به دو ماه قبل، در چهارم اسفند۹۹، با قوت گرفتن انجام مذاکرات درباره احیای برجام، گفته بود که «جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More