شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: اف‌ای‌تی‌اف برای مقابله با اقدامات ایران در تامین مالی سلاح مقررات خود را اصلاح می‌کند

 

آمریکا می‌گوید گروه ویژه اقدام مالی موافقت کرد مقرراتش را اصلاح کند تا نظارت سخت‌گیرانه‌تری بر اقدامات کشورهایی مانند ایران و کره شمالی که قصد دور زدن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل را دارند صورت گیرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه جمعه اعلام کرد که کارگروه اف‌ای‌تی‌اف موافقت کرده است در نشست روزهای آینده‌اش به این موضوع بپردازد و استانداردهایش را در راستای جلوگیری از تامین مالی سلاح‌‌های کشتار جمعی افزایش دهد.

به نوشته بیانیه وزارت خزانه‌داری، ایران و کره شمالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و تامین مالی «اهداف خطرناکشان»، اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های پیچیده و گسترده‌‌ای کرده‌اند که از جمله شامل تاسیس شرکت‌های صوری در شمار زیادی از کشورهای عضو اف‌ای‌تی‌اف است.

ریاست دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف در حال حاضر بر عهده آلمان است. به نوشته رویترز، تلاش آمریکا برای انجام اصلاحات در قوانین اف‌ای‌تی‌اف از زمان ریاستش بر این گروه در سال‌های ۲۰۱۸ و  ۲۰۱۹ آغاز شد.

گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ با هدف مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاسیس شد و در حال حاضر شامل ۳۷ عضو قضایی و دو سازمان منطقه‌ای کمیسیون اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌اش همچنین گفته است: «همکاری اف‌ای‌تی‌اف برای مبارزه با فعالیت‌های نامشروع جهانی از جمله تقلب‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا، خطر تامین مالی گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و دیگر اولویت‌ها (مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم) حیاتی است.»

او تاکید کرد که تغییرات جدید در قوانین اف‌ای‌تی‌اف، کشورها و شرکت‌های خصوصی را ملزم می‌کند تا خطرات «نقض احتمالی، عدم اجرا یا فرار از تحریم‌های مالی سازمان ملل متحد» در زمینه تامین مالی برنامه‌های گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را ارزیابی کنند و کاهش دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد موسسات مالی و دیگر شرکت‌های تجاری آمریکا به طور کلی در حال ارزیابی و کاهش خطر دور زدن تحریم‌ها هستند، اما از بین بردن شبکه پیچیده ایجادشده از سوی ایران و دیگر کشورها دشوار است.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است که استانداردهای بهبودیافته اف‌ای‌تی‌اف به اعضای این گروه اجازه می‌دهد شرکت‌های تجاری خود را به اطلاعات هدفمند برای مقابله با شرکت‌های صوری و سایر افراد و نهادهایی که از طرف افراد تحریم‌شده اقدام می‌کنند، مجهز کنند.

گروه اف‌ای‌تی‌اف در روزهای اخیر جلساتی برگزار کرد و نام دو کشور ایران و کره شمالی را همچنان در فهرست سیاه خود تثبیت کرد. نشست وزیران این گروه قرار است ۳۰ اکتبر (جمعه آینده) به صورت مجازی برگزار شود.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی منتشر شده که روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده دولت دونالد ترامپ در حال طرح‌ریزی تحریم‌هایی علیه ایران پیش از انتخابات است تا کارزار فشار حداکثری را تقویت کرده و از تلاش برای بی‌اثر کردن آن در آینده جلوگیری کند.

بنا بر این گزارش، هر مقامی که قصد برداشتن این تحریم‌ها را داشته باشد با یک روند بسیار پیچیده سیاسی مواجه خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More