شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمار مبتلایان روزانه کرونا در آستانه پایان محدودیت‌ها؛ همچنان بالای ۱۳ هزار نفر

 

در حالی که با نزدیک شدن به پایان دوره محدودیت‌های دوهفته‌ای مربوط به کرونا هنوز آمار روزانه مبتلایان در زیر ۱۳ هزار نفر تثبیت نشده، یک مقام ستاد مقابله با کرونا می‌گوید تغییرات مشاهده‌شده در آمار هم ارتباطی با محدودیت‌ها ندارد.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت،‌ روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته گزارش‌های رسمی برمبنای تست‌های انجام شده، حاکی از شناسایی ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید بوده است. این رقم پیش از آغاز محدودیت‌های اول آذرماه نیز بیش از ۱۳ هزار نفر بود.

اکنون آمار رسمی کل مبتلایان کرونا در ایران به مرز یک میلیون نفر نزدیک شده است.

به گفته لاری،‌ ۳۶۲ نفر دیگر نیز در همین مدت جان خود را از دست داده‌اند. این مقام وزارت بهداشت همچنین اشاره کرد که پنج هزار و ۸۰۰ نفر از بیماران بستری در وضعیت شدید و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

اعلام این آمار در حالی است که تاکنون تنها حدود شش میلیون و ۲۱۲ هزار تست کرونا از سوی مراکز درمانی انجام شده است که کمتر از هشت درصد کل جمعیت کشور را در بر می‌گیرد.

پیش از این در مردادماه احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به مطالعات معاونت تحقیقات این وزارتخانه در مناطق مختلف کشور، گفته بود:‌ «امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند.»

این آمار جمعیتی تا ۲۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

 

اختلاف نظر درباره قطع زنجیره ویروس

در حالی که محدودیت‌های مربوط به کرونا در شهرهای ایران به صورت جسته و گریخته اجرا می‌شود، یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در مصاحبه‌ای با تلویزیون جمهوری اسلامی گفته زنجیره این بیماری هنوز قطع نشده است. 

محبوبه حاج عبدالباقی در همین زمینه ضمن اشاره به انتظار درباره افزایش شیوع مجدد افزود: «فکر هم نمی‌کنم که بتوانیم این زنجیره را به این شکل قطع کنیم.»

این در حالی است که مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته معتقد است زنجیره انتقال ویروس «قطع شده»، اما این به منزله پایان این بیماری نیست.

محرز می‌گوید میزان ابتلا،‌ بستری و انتقال بیماری به دیگران «حدود ۶۰ درصد» کاهش یافته است.

هم‌زمان رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده طرح هوشمند مدیریت کرونا با توجه به وضعیت سه‌گانه قرمز، نارنجی و زرد در شهرها استمرار خواهد داشت.

به گفته این مقام ستاد کرونا،‌ ظرف دو هفته گذشته تعدادی از شهرها از وضعیت قرمز خارج شده‌اند.

 

تغییر آمار مربوط به محدودیت‌ها نیست

اشاره مقام‌های ستاد ملی کرونا به تغییر وضعیت در حالی است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، ارتباط این تغییر با محدودیت‌های دو هفته اخیر را رد می‌کند.

زالی گفت: «هرگونه تغییر در موارد بستری و فوتی‌های بیماران کرونا در استان تهران بین ۱۰ تا ۱۴ روز آینده نمایان خواهد شد.»

او خواستار تداوم محدودیت‌ها شد. 

محدودیت‌های جدید کرونا از روز اول آذرماه در ۴۴۸ شهر از جمله ۱۶۰ شهری که وضعیت قرمز داشتند به اجرا گذاشته شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More