شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها،اعزام نیروهای یگان‌ ویژه

آماده‌باش در قم بعد از مرگ دو نفر بر اثر ابتلا به کرونا

در پی تایید مرگ دو نفر بر اثر بیماری ناشی از ویروس کرونا در قم، این شهر شامگاه چهارشنبه شاهد وضعیتی ویژه بود؛ نیروهای امدادی بیمارستان فرقانی قم را در عملیاتی شبانه برای تبدیل به مرکز قرنطینه موارد مشکوک به کرونا به طور کامل تخلیه کردند، ده‌ها خودرو و صدها نیروی یگان ویژه به قم اعزام شدند، و همزمان تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی قم روز پنجشنبه اول اسفند ماه تعطیل اعلام شد.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت شامگاه چهارشنبه از آماده‌باش در قم خبر داد و  و گفت: «تیم پزشکی و کارشناسان مربوطه از "روزهای قبل" با تجهیزات کامل در قم حضور یافته‌اند و  با تمام توان در حال آماده باش قرار دارند.»

همزمان محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت که «دو بیمارستان کامکار و فرقانی برای قرنطینه آماده است و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا باشند به این مراکز منتقل می‌شوند.»

ساعتی پس از این سخنان رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، ده‌ها نیروی امدادی با چندین آمبولانس و اتوبوس آمبولانس، عملیات فوری و شبانه تخلیه بیمارستان فرقانی را آغاز کردند. بنابر اعلام منابع محلی در این عملیات بیماران بستری در بیمارستان فرقانی یا ترخیص شدند یا به دیگر بیمارستان‌های قم انتقال یافتند. تا نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه بیمارستان فرقانی قم به کلی تخلیه شد تا تحویل تیم‌های واکنش سریع وزارت بهداشت شده  و برای تبدیل به قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا آماده شود.

بهرام سرمست، استاندار قم، نیز شامگاه چهارشنبه  در جلسه «قرارگاه پدافند زیستی قم» که با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شد، هرگونه ابراز نظر درباره شیوع ویروس کرونا در قم را از سوی مقام‌های این استان به جز رییس دانشگاه علوم پزشکی ممنوع کرد و  گفت: «هیچ مدیری به جز محمدرضا  قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم حق اظهار نظر ندارد.» او تاکید کرد که  رسانه‌ها نیز باید تمامی اخبار را از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

در این جلسه همچنین استاندار قم اعلام کرد که همه مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌های استان قم روز پنج‌شنبه یکم اسفند تعطیل است و دیگر سازمان و موسسات مستقر در قم نیز توصیه شد که تمام همایش‌ها و نشست‌های خود را لغو و به روزهای آینده موکول کنند.

از سوی دیگر علی لاریجانی، نماینده قم و رییس مجلس شورای اسلامی در ساعات پایانی چهارشنبه شب طی تماس با استاندار قم خواهان تشکیل فوری جلسه شورای تامین و اتخاذ هرچه سریع‌تر تصمیم‌های پیشگیرانه به منظور ایمن‌سازی مجامع عمومی، مدارس و دانشگاه‌های قم در مقابل شیوع ویروس کرونا شد.

لاریجانی در تماس جداگانه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نیز خواهان اتخاذ فوری تصمیماتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مدارس قم شد.

این درحالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیوهایی از تردد پر شمار خودروهای یگان ویژه، از اعزام گسترده این نیروها به شهر قم خبر دادند. رسانه‌های محلی در قم اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال قرنطینه شهر قم منتشر کردند.

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اما احتمال قرنطینه‌شدن شهر قم در پی ورود ویروس کرونا به این شهر را رد کرد و گفت: «به هیچ‌وجه چنین بحثی مطرح نیست.»

مقام‌های وزارت بهداشت به غیر دو قربانی قم، تاکنون اطلاعاتی درباره شمار بیماران مشکوک به کرونا اعلام نکرده‌اند اما خبرگزاری ایلنا به نقل از «منابع آگاه» خبر داد که غیر از دو فرد جان‌باخته در قم، « شش‌نفر در حال حاضر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری هستند» که خانواده و نزدیکان این افراد نیز «در قرنطینه» به سر می‌برند.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز شامگاه چهارشنبه از احتمال فراوان ابتلای اطرافیان دو جان‌باخته قمی به ویروس کرونا خبر داد.

او گفت: «افرادی که با دو فرد فوت شده در تماس بوده‌اند باید به سرعت شناسایی و جداسازی شوند. آنها باید تحت درمان قرار بگیرند تا این بیماری به دیگران منتقل نشود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More