شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آلمان: از تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران استقبال می‌کنیم

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، با ابراز خرسندی از نشانه‌هایی که بیانگر اراده واشینگتن برای مذاکره با تهران درباره توافق هسته‌‌ای است، از همه کشورها از جمله ایران خواست تا نقش خود را برای خروج از بن‌بست کنونی ایفا کنند.

او روز پنج‌شنبه هفتم شهریور، پیش از جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هلسینکی، پایتخت فنلاند، گفت: «ما از نتایج نشست گروه هفت در بیاریتز استقبال می‌کنیم، یعنی تمایل بیشتر آمریکا برای گفت‌وگو... همه از جمله ایران باید در این امر و کاهش تنش در منطقه مشارکت کنند و ما نیز می‌خواهیم نقش خود را ایفا کنیم.»

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: «هر چیزی که موجب کاهش تنش شود، مفید است. هیچ کدام از طرف‌ها خواهان جنگ نیست. ما باید وضعیت را در تنگه هرمز بررسی کنیم و قصد داریم که بزرگ‌ترین اتحاد ممکن را در اتحادیه اروپا [در این زمینه] به دست آوریم.»

همزمان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در هلسینکی با تاکید بر این که این اتحادیه از مذاکره میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند، گفت که با این حال باید برجام حفظ شود.

در حالی که آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور، از برجام خارج شده است، قدرت‌های اروپایی امضاکننده برجام همچنان معتقدند که این توافق، بهترین وسیله برای جلوگیری جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح اتمی است.

ترامپ روز دوشنبه در بیاریتز، بار دیگر بر عدم دستیابی تهران به سلاح اتمی تاکید کرد، اما گفت که در صورت فراهم شدن شرایط، حاضر است با حسن روحانی، همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

روحانی هم گفت: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم»، اما یک روز پس از آن، هرگونه مذاکره با آمریکا را به برداشته شدن تحریم‌ها مشروط کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، هم هرگونه مذاکره با آمریکا را به بعد از بازگشت واشینگتن به برجام موکول کرده است.

با این حال، ایران به مذاکره خود با کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه برای حفظ برجام ادامه می‌دهد.

قرار است یک هیات اقتصادی از ایران به زودی به فرانسه سفر کند. ظریف پیشتر گفته بود که در سفرش به بیاریتز، محل نشست سران گروه هفت، درباره مسائل بانکی و برجام گفت‌وگو کرده است.

محمود واعظی، رییس دفتر روحانی هم گفته است که پس از بازگشت این هیات به ایران، تهران درباره اجرای گام سوم کاهش تعهداتش در چارچوب برجام تصمیم‌گیری می‌کند.

ایران تاکنون در دو مرحله، در اعتراض به آنچه «بی‌عملی اروپا در مقابل تعهداتش در برجام» خوانده، تعهداتش برجامی‌اش را کاهش داده و تهدید کرده که به زودی گام سوم را هم برخواهد داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More