شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آلبوم موسیقی «زن»؛‌ همکاری مخفیانه خواننده اسرائیلی با آهنگسازان ایران

لیراز چرخی، خواننده و بازیگر اسرائیلی که تبار ایرانی دارد، می‌گوید در آلبوم جدیدش به نام «زن» که به زودی منتشر می‌شود چند آهنگ‌ساز داخل ایران نیز مخفیانه با او همکاری داشته‌اند.

چرخی در گفت‌وگویی که روز پنجشنبه ۱۷ مهر در روزنامه‌ گاردین منتشر شد گفته است برای هماهنگی‌های مربوط به تولید این آلبوم از پیام‌رسان‌های رمزگذاری‌شده مثل تلگرام استفاده می‌کرده و برای ارسال پول به ایران نیز از طریق کشورهایی مثل ترکیه و بریتانیا اقدام می‌کرده است.

او انگیزه‌اش را «همکاری هنری» بین دو کشور با وجود «خصومت تلخ» بین آن‌ها عنوان کرده است.  

خبر انتشار این آلبوم هنری در شرایطی است که تنش میان دو کشور در سال‌های اخیر شدت گرفته و حکومت‌های آن‌ها افرادی را با عنوان جاسوس بازداشت کرده‌اند. 

پرونده هسته‌ای ایران و برجام نیز یکی از دلایل اختلاف میان دو کشور است که اسرائیل در آن از تحریم‌های شدیدتر آمریکا علیه ایران حمایت می‌کند.

با این حال، لیراز چرخی سیاست حامی تحریم اسرائیل را «محکوم» می‌کند و می‌گوید: «من با هر چیزی که ایران را به عنوان دشمن‌مان ببیند مخالفم،‌ چرا که من این‌طور زندگی نمی‌کنم. من بر عکس عمل می‌کنم.»

این خواننده ایرانی‌تبار اسرائیلی ابراز امیدواری می‌کند آلبوم جدیدش که قرار است با عنوان «زن» منتشر شود «حس کمیاب وحدت»‌ را ایجاد کند.

این آلبوم که دومین مجموعه او به زبان فارسی است قرار است ۱۳ نوامبر، ۲۳ آبان‌ماه،‌ از سوی شرکت «گلیتربیت» منتشر شود.

نخستین آلبوم فارسی او با نام «ناز» منتشر شد که نسبتا در ایران و رسانه‌های اجتماعی با استقبال روبه‌رو شد.

 

هراس ساخت آلبوم مشترک

گاردین درباره ساخت آلبوم «زن» به نقل از چرخی نوشته پس از تماس آنلاین با چند هنرمند ایرانی از جمله خوانندگان، آهنگسازان و نوازندگان ساز، بسیاری افراد علاقه‌مند به همکاری مشترک بودند، اگرچه برخی از آن‌ها خواستند از نام واقعی‌شان استفاده نکنند.

این خواننده اشاره کرده که دیگرانی هم ابراز علاقه اولیه کردند، اما بعد از چند ماه با تغییر حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود، ناپدید شدند.

گاردین نوشته یکی از آهنگسازان ایرانی که در آلبوم جدید آهنگ‌هایی را نوشته و آواز می‌خواند، می‌گوید اولین‌بار صدای چرخی را در ویدئوهای اینستاگرامش شنید.

او که نام هنری‌اش را «رامان لاوورلد» معرفی می‌کند گفت: «این مرا شوكه كرد، دختری از اسرائیل با ریشه‌های ایرانی ... احساسات و انرژی زیادی در صدا و چشمانش.»

این هنرمند ایرانی درباره این همکاری می‌گوید: «می‌دانم که خطرناک است روی این پروژه کار کنم، اما ما آدم‌‌های عادی هستیم.»

 

بازی در سریال «تهران»

لیراز چرخی علاوه بر موسیقی در زمینه بازیگری هم فعالیت دارد؛ او در مجموعه تلویزیونی «تهران» که پخش آن به تازگی آغاز شد نقش یک جاسوس موساد را بازی می‌کند.

پدر و مادر ایرانی این هنرمند حدود ده سال پیش از ۱۳۵۷ و در زمانی که دو کشور روابط نزدیکی داشتند، به اسرائیل مهاجرت کردند.

او درباره خانواده‌اش می‌گوید: «پدر و مادر می‌شود گفت که برای اسرائیلی بودن و ریشه‌ها را پشت سر گذاشتن دست و پنجه نرم می‌کردند. آنها همچنان ایرانی رفتار کردند.»

او می‌گوید سال‌ها با علامت سوال بزرگ «کجایی هستم» درگیر بوده و خوشحال است که به لس‌آنجلس رفت و در آنجا با ایرانی‌های زیادی آشنا شد.

لیراز چرخی می‌گوید بزرگ‌ترین رویایش تولید موسیقی با ایرانی‌ها بود و اکنون به این آرزو دست یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More