شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز نخستین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد

با ورود محمدعلی نجفی به دادگاه، نخستین جلسه محاکمه شهردار پیشین تهران، به اتهام قتل همسرش «میترا استاد» به صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست «محمدرضا محمدی کشکولی» آغاز شد.

نجفی را در دادگاه دو وکیل از جمله محمود علیزاده طباطبایی همراهی می‌کنند.سرور تابشیان همسر اول و دختر(دخترخوانده) نجفی نیز در دادگاه حضور دارند. مسعود استاد برادر و بستگان میترا استاد نیز در دادگاه حاضرند.

کشکولی رییس دادگاه در ابتدای جلسه محاکمه گفت: «در این پرونده مقام قضایی از ابتدا در صحنه جرم و تحقیقات مقدماتی حضور داشت اما برخی از دستگاه‌های اجرایی سعی کردند تا در امور قضایی دخالت کنند و سبب تشویش اذهان عمومی شدند،رسانه‌ها تلاش کنند تا موازین قانونی را رعایت کنند.»

شهردار پیشین تهران متهم است که روز سه شنبه ۷ خرداد ماه  همسر خود میترا استاد را با شلیک گلوله در آپارتمان مسکونی‌شان در یکی برج های سعادت‌آباد به قتل رسانده است.

استاد در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نجفی ازدواج کرده بود. نجفی، در اواخر سال ۱۳۹۶ و پس از یک سال حضور در سمت شهرداری تهران، با تسلیم استعفای خود به شورای شهر به دلیل «بیماری» شهرداری تهران را ترک کرد.  

در بهار همان سال استاد برای اولین بار طی چند مصاحبه اعلام کرد که همسر رسمی نجفی است. وضعیت جدایی نجفی از همسر سابقش، سرور تابشیان، چه در آن زمان و چه در هفته‌های پس از وقوع قتل در ابهام باقی مانده‌ است.

پس از انتشار خبر قتل همسر پیشین نجفی، پریسا صالحی، خبرنگار «انصاف‌نیوز» در توییتر نوشته بود: «دیروز [دوشنبه ۶خرداد۱۳۹۷] زن دوم نجفی زنگ زد انصاف و میخواست باهامون مصاحبه کنه، امروز قرار بود بیاد دفتر، همین امروز به قتل رسید.» یک خبرنگار دیگر این سایت خبری نیز گفته که میترا استاد قصد داشته درباره «زندگیش با نجفی» با این سایت خبری گفت‌وگو کند.

دادگاه نجفی درحالی برگزار می‌شود که وکلای او از جمله علیزاده طباطبایی به روند تحقیقات و سرعت آن اشکالاتی وارد کرده‌اند و خواستار بازگشت آن به مرحله بازپرسی شدند اما علی القاصی مهر، دادستان تهران، گفت که «کیفرخواست محمدعلی نجفی، متهم به قتل همسرش صادر شده و او در سه مورد متهم شناخته شده است.»

به گفته دادستان تهران «قتل عمد میترا استاد»، «حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز»، و «ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح غیرفوتی» سه اتهامی است که نجفی در دادگاه با آن موجه است. القاصی‌مهر همچنین گفت که « اولیای دم» میترا استاد درخواست «قصاص» برای نجفی دارند.

در چند هفته اخیر گزارش‌هایی درباره تلاش برخی از نزدیکان نجفی برای جلب رضایت خانواده میترا استاد منتشر شده است اما مسعود استاد برادر میترا تاکید کرده است که خانواده‌اش حاضر به «رضایت» نخواهند شد و درخواست‌شان همچنان «قصاص» است.

محمدعلی نجفی پس از وقوع قتل میترا استاد، با تاکید بر اینکه «اختلاف خانوادگی علت اصلی جنایت بوده‌است»، همسرش میترا استاد را به ارتباط با نهادهای امنیتی متهم کرد و گفت: «میترا با ارگان‌های امنیتی در تماس بود من کاملا تحت نظر بودم همه تماس‌ها و حرکاتم رصد می شد.»

شهردار اسبق تهران همچنین گفت که «ارگان‌های امنیتی با میترا استاد همکاری داشتند چرا که ریز تماس‌هایم را در اختیارش قرار می دادند و میترا با استفاده از همان‎ها من را کاملا زیر نظر داشت. برخی نهادهای امنیتی برای میترا استاد صوت می فرستادند. بر سر همین موضوع با ایشان به شدت درگیری داشتیم. بارها تاکید کردم که از یکدیگر جدا شویم ولی حاضر به جدایی نبود.»

نجفی گفت که «به هیچ عنوان قصد کشتن همسرم را نداشتم، قصد تهدید داشتم، وقتی مرا با اسلحه به دست دید، ترسید و دستش را دور گردنم انداخت همین باعث شلیک گلوله‌ها شد.»

وی با اشاره به اینکه «در مدت پس از ازدواج اثری از خیانت در میترا استاد به خود ندیدم ولی مدام مرا تهدید به خیانت و ارتباط با مردانی می کرد که قبل از من با آنها ارتباط داشت»، گفت: «میترا استاد همیشه مرا تهدید می کرد که زندگی ات را نابود خواهم کرد. همسردومم تاکید داشت که ابتدا زندگی زن اولم و دخترم را از بین می برد و سپس با خیانت به من زندگی مرا نابود خواهد کرد.»

در سخنان محمدعلی نجفی اشاره‌ای به نام «نهاد امنیتی» مورد نظرش نشد اما از  میان «وزارت اطلاعات» و «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» یکی از آنان یعنی  وزارت اطلاعات هرگونه ارتباط با میترا استاد را تکذیب کرد اما تاکنون «سازمان اطلاعات سپاه» واکنشی در این خصوص نداشته است.

آلت قتل کلت سازمانی دهه شصت

میترا استاد با یک قبضه «برتا ۹۲ کالیبر ۹ میلی متر ساخت ایتالیا» به قتل رسید که «ظرفیت خشاب این سلاح ۱۳ گلوله بود و ۵ گلوله آن در صحنه قتل شلیک شده و ۸ گلوله در خشاب باقی مانده بود.»

محمدعلی نجفی بعد از وقوع قتل در اقرار خود گفت: «این اسلحه را از سال ۱۳۶۰ چون ترورهای خیابانی بود و من وزیر آموزش عالی بودم توسط نهادهای رسمی در اختیارم گذاشته شده بود و از آن موقع به بعد هم کارت حمل سلاح من تمدید می شدوفکر می کنم تا سال ۹۴ یا ۹۶ تمدید می شد.»

وی گفت که «چون این اسلحه را از ۱۵ سال پیش جایی نبردم و حمل نکردم، کارتش را هم تمدید نکرده بودم» اما بعد از انجام قتل «متوجه شدم که اعتبار کارتم تمام شده است.»

فرزند نوجوان میترا استاد اما در مصاحبه با رسانه‌ها با اشاره به اینکه وی و مادرش از وجود این کلت باخبر بودند، گفت: «اسلحه پدرم (ناپدری) مجوز داشته و خودم بارها مجوز اسلحه را دیده بودم. قبل‌تر هم من این اسلحه را دیده بودم. من و مادرم می دانستیم آقای نجفی اسلحه دارد و اسلحه‌اش هم با مجوز است.»

مادر میترا استاد: قصاص می‌خواهم

مادر میترا استاد پس از اطلاع از قتل دخترش، گفت: «من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم.»

وی گفت که دخترش «لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد و در فیلمی به نام "باران" هم بازی کرده بود و جایزه هم گرفته بود و ۶ یا ۷ ماه قبل بود که به عقد نجفی درآمد.»

مادر میترا استاد با اشاره به ازدواج قبلی دخترش گفت که حاصل آن ازدواج یک فرزند پسر به نام «مهیار» است، همسر سابق میترا مهندس بود اما به خاطر مشکلات شخصی از هم جدا شدند.

وی با اشاره به اینکه «پسر میترا همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارند»، گفت: «دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از این‌که به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الان با نجفی درگیر بوده است» و ما  «او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر پسرش، مهیار، حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تاثیر می‌گذاشت» اما «صبح مهیار هراسان تماس گرفت و خبر مرگ میترا را داد.»

برادر میترا استاد: نجفی سابقه عقد موقت با سایر زنان را هم داشت

مسعود استاد، برادر میترا استاد، نزدیک به دو هفته پس از قتل خواهرش گفت: «زمانی كه به عنوان كارشناس در زمان شهرداری نجفی در شهرداری كار می‌كرد، «خانم جوانی از کارمندان شهرداری نزد او رفته و گفته نجفی با او مدتی در ارتباط بوده و وی را اغفال كرده است.»

وی گفت که «میترا شب قبل از مرگش گفت كه روز بعد با رسانه‌ای قرار مصاحبه دارد و می‌خواهد موضوع خیانت‌های شوهرش و چند نفر از دوستان او كه در زندگی‌شان خیانت‌هایی داشته‌اند را همراه موضوعاتی دیگر افشا كند كه به قتل رسید.»

او همچنین در واکنش به اظهارات علی مطهری، نماینده تهران،‌ درباره احتمال همکاری امنیتی مقتول با نهادهای امنیتی، با انتشار تصویری از عقدنامه خواهرش در اینستاگرام،‌ ضمن انتقاد از نماینده تهران از او خواست یا ادعای خود را ثابت کرده یا از خانواده مقتول عذرخواهی کند.

مطهری، در پست اینستاگرامی،روز دوشنبه ۲۰ خرداد، نوشت که «منظورش پرستو بودن مقتول نبوده و اشاره او به استفاده سیاسی از همسر نجفی بوده است». او همچنین به مسعود استاد گفت تا «مراقب باشد ابزار دست پرستوسازان نشود.»

مسعود استاد که در دوره شهرداری نجفی به عنوان «کارشناس» به استخدام شهرداری تهران در آمده است، در چند روز گذشته اعلام کرد که اطلاعاتی را شب قبل از کشته شدن خواهرش از وی دریافت کرده و بعد از برگزاری دادگاه آن را افشا خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More