شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز فعالیت کسب‌وکارها در تهران با وجود هشدار کارشناسان؛ ترافیک ۷۰ درصد افزایش یافت

با وجود هشدار کارشناسان درباره موج دوم شیوع بیماری کرونا،‌ فعالیت کسب‌وکارهایی که دولت آن‌ها را «کم‌خطر» می‌خواند آغاز شد؛ هم‌زمان پلیس راهور تهران از افزایش ۷۰ درصدی ترافیک این شهر خبر داده است.

محمدرضا مهماندار،‌ رییس پلیس راهور تهران،‌ روز شنبه ۳۰ فروردین‌ماه در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرد که میزان ترافیک در پایتخت کشور هم‌زمان با اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» نزدیک به دوبرابر نسبت به همین‌ روز در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

او از اجرا نشدن طرح کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک در هفته نخست اردیبهشت خبر داد و آن را دلیل افزایش ترافیک به صورت «غیرمعمول» خواند.

تصاویر منتشرشده از تهران نیز حاکی از ترافیک سنگین در خیابان‌ها و بزرگراه‌های اصلی از ساعات اولیه صبح است.

بازگشایی اصناف «کم‌خطر» از دیدگاه دولت، با دستور حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری،‌ از صبح شنبه آغاز شده است. علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا،‌ هم‌زمان نسبت به امکان سرایت ویروس میان شهروندان در وسایل حمل‌ونقل عمومی ابراز نگرانی کرده است.

پیش از این فاز نخست فاصله‌گذاری هوشمند در سایر شهرستان‌ها آغاز شده بود. کیانوش جهان‌پور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ از ثبت‌نام دست‌کم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی در سامانه وزارت بهداشت تا روز چهارشنبه و با هدف بازگشت به کار خبر داده بود.

بازگشایی شمار بالایی از اصناف در حالی است که مقام‌های تهران درباره ظرفیت شبکه حمل و نقل و ممکن نبودن اجرای فاصله‌گذاری در آن هشدار داده بودند.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران،‌ «خط قرمز» مترو را ۴۵۰هزار نفر اعلام و روز جمعه این عدد را ۳۵۰ هزار نفر عنوان کرده بود. به گفته او،‌ با افزایش آمار از این میزان اجرای فاصله‌گذاری غیرممکن خواهد شد.

هفته گذشته ایرج حریرچی،‌ معاون کل وزارت بهداشت،‌ اشاره کرده بود که بیش از ۲۶ درصد میزان شیوع بیماری کرونا از طریق حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر،‌ نگرانی درباره امکان حضور شهروندان در اماکن عمومی از جمله پارک و بوستان‌های غیرمحصور تهران و امکان انتقال بیماری وجود دارد.

روز شنبه خبرگزاری فارس به نقل از علی‌محمد مختاری،‌ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، گزارش داد که بیش از دو هزار پارک تهران محصور نیستند.

 

بی‌اعتنایی به هشدار کارشناسان

اکنون آغاز مرحله جدید دستور دولت برای بازگرداندن مردم به محل کار و ادارات در تهران با وجود هشدار پیشین مسئولان علوم پزشکی و برخی اعضای ستاد مقابله با کرونا، نگرانی‌ها درباره موج جدید ابتلا و مرگ‌ومیر را افزایش داده است.

حریرچی روز جمعه تایید کرده بود که اثر بازگشایی‌ها بر افزایش تعداد بیماران در مدت پنج روز بروز خواهد کرد. او زمان بروز اثر این طرح بر شمار افراد بستری را ۱۵ روز و برای مرگ‌ومیر یک‌ماه عنوان کرده بود.

سازمان نظام پزشکی ایران هفته گذشته در بیانیه‌ای انتقادی نسبت به تصمیمات دولت، خواستار ادامه «قاطعانه» فاصله‌گذاری و توقف تعدد مراکز تصمیم‌گیری درباره کرونا شده بود.

بر اساس گزارش‌های ایران اینترنشنال شمار جان‌باختگان بیماری کرونا در ایران از مرز  ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر گذشته است.

پیشتر نیز ایران اینترنشنال گزارش داده بود که در آستانه اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، و با هدف آماده‌سازی افکار عمومی،‌ آمار مرگ‌ومیر کرونا نصف میزان واقعی و شمار مبتلایان نیز یک‌سوم آن اعلام می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More