شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز سال تحصیلی جدید در ایران؛ زیر سایه کرونا و با تاکید بر فرهنگ جنگ

 

زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در ایران صبح پنجشنبه اول مهر توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جمع تعدادی از دانش‌آموزان سال اول نواخته شد. بر خلاف رویه سال‌های قبل، گزارشی از سخنرانی یا حضور رییس جمهوری اسلامی در پیوند با آغاز سال تحصیلی جدید منتشر نشده و رییس مجلس و سرپرست آموزش و پرورش نیز در سخنان خود به هفته جنگ پرداختند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از ماه‌ها پیش اظهارات ضد و نقیضی درباره زمان و چگونگی بازگشایی مدارس مطرح کرده‌اند. در هفته‌های اخیر نیز دو زمان مهر یا آبان به عنوان زمان بازگشایی مدارس به صورت مجازی یا حضوری مطرح شد.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، صبح پنجشنبه در مراسم به صدا در آوردن زنگ مدارس اعلام کرد دانش‌آموزان کلاس اول برای آشنایی با معلمان خود «باید حداقل یک روز در مدرسه حاضر شوند» و سپس آموزش مجازی آغاز خواهد شد.

او همچنین گفت تلاش می‌شود دانش‌آموزان به مرور در مدارس حضور یابند. سخنان کاظمی در جمع کودکان دانش‌آموز به هفته جنگ اختصاص داشت و او از «فرهنگ شهادت» سخن گفت.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز روز پنجشنبه با حضور در یکی از مدارس رشت، زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا درآورد.

او نیز با اشاره به هفته جنگ، مدرسه و جنگ هشت ساله را مراکز «تربیت و انسان‌سازی» توصیف کرد.

ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، یک روز پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، بر ضرورت بازگشایی مدارس تاکید کرده و گفته بود: «فعلا به خاطر شرایط کرونایی، مدارس به صورت مجازی و در برخی مناطق به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری، فعالیت خود را آغاز می‌کنند.»

موضوع واکسیناسیون دانش‌آموزان و رعایت مقررات بهداشتی در مدارس نیز در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با اظهار نظرهای مختلفی روبه‌رو بوده است.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، پیش از این گفته بود بازگشایی حضوری مدارس در اختیار مدیران مدرسه و انجمن اولیا و دانش‌آموزان است و «هیچ مدرسه‌ای حق ندارد راسا و خلاف ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و آموزش و پرورش عمل کند.»

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ نیز ششم شهریور با اشاره به اینکه «امکان تامین واکسن برای دانش‌آموزان از دو کشور کوبا و چین مدنظر قرار گرفته» گفته بود پیش‌بینی می‌کند «از اول آبان همه مدارس، و از اول مهر بین سی تا چهل درصد مدارس، به صورت حضوری بازگشایی شوند».

خبرگزاری ایرنا سه روز پیش از آغاز سال تحصیلی، با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرده سویه جدید دلتا کودکان را نیز درگیر می‌کند نوشت: با این شرایط و در حالی که هیچ واکسنی برای بچه‌ها نیست، بازگشایی مدارس بسیار خطرناک خواهد بود.

از سوی دیگر حیدر محمدی، مدیرکل دارو در سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه «برای سنین زیر ۱۲ سال نیز واکسن خاصی نمی‌آید» گفت: سینوفارم مجوز مصرف اضطراری برای استفاده در افراد زیر ۱۸ سال گرفته و واکسن پاستوکووک نیز از کوبا تاییدیه گرفته و تزریق آن برای زیر ۱۸ سال بلامانع است.

او در برنامه‌ای تلویزیونی گفت اینکه بعضی مدارس باز شده‌اند ریسک دارد و وزارت آموزش و پرورش نباید هیچ مدرسه‌ای را پیش از واکسیناسیون کامل دانش‌آموزان بازگشایی کند.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More