شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز سال تحصیلی جدید برای ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش‌آموز در ایران

بیش از ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش‌آموز از امروز، اول مهر ماه، سال تحصیلی جدید را در ایران آغاز کردند.

حسن روحانی، صبح دوشنبه اول مهر ماه، به هنگام نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس تهران، هفتیمن پرسش مهر خود مطرح کرد و از دانش‌آموزان خواست بگویند که «آیا محیط مدرسه محیطی دلپذیر، شاد و پرنشاط است؟ محیط پرنشاط در مدرسه چگونه است و چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا این محیط شاداب‌تر، دلپذیرتر و امن‌تر باشد و آن را بیشتر دوست داشته باشند.»

او همچنین گفت که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بودجه آموزش و پرورش سه برابر شده و از ۱۵ هزار میلیارد به ۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده و حقوق معلمان نیز در این دوره زمانی به طور متوسط چهار برابر شده و از به طور متوسط یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال‌جاری رسیده است. روحانی در سخنانش اشاره‌ای به نرخ تورم کم‌سابقه و کاهش چندبرابری ارزش پول ملی در دوره ریاست جمهوری خود به ویژه در یک سال گذشته نکرد اما گفت: « زحمات معلمان عزیز قابل جبران نیست.»

به گفته محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموز و پرورش، از میان ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش‌آموزی که ثبت‌نام کرده‌اند، حدود ۸۶ درصد در سال تحصیلی جدید در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند و حدود ۱۶ درصد دانش‌آموزان نیز در انواع مدارس خصوصی و هیات امنایی یا مدارس وابسته به برخی نهادهای و سازمان‌های دیگر تحصیل خواهند کرد.

در سال تحصیلی جدید ۵۷۰ هزار کلاس درس در ۱۱۰ هزار مدرسه پذیرای دانش‌آموزان هستند. از میان از ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش‌آموز در سال‌جاری ۴۸/۸ درصد را دختران تشکیل می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش در تازه‌ترین آماری که ارایه کرد گفت که ۴۸۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز در مدارس ایران از اول مهر ماه به مدرسه می‌روند که معاول ۳/۵ درصد کل دانش‌آموزان ایران را تشکیل می‌دهند. این درحالی است که گزارش‌های متعددی درباره بازماندن فرزندان اتباع خارجی به ویژه اتباع افغان از تحصیل منتشر شده است و سال تحصیلی جدید نیز این گروه از دانش‌آموزان فقط تحت شرایطی ثبت‌نام شدند.

با آنکه مقام‌های ارشد آموزش و پرورش در سال‌های گذشته بارها از «برچیدن بخاری‌های نفتی» و «مدارس خشتی و گلی» و «مدارس کپری» خبر داده و حتی در سال‌های گذشته برای آن جشن برگزار کرده‌اند، اما محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش یک‌بار دیگر وعده‌هایی برای استاندارد سازی مدارس داد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به وجود «مدارس کپری» و «مدارس خشتی و گلی»، گفت: «باید برای سازه‌های مدارس کپری بر اساس اقتضای فضا، فکری شود، اما مدارس خشت و گلی خطرناک‌تر است و تا پایان آبان ماه حذف تمامی مدارس خشت و گلی را جشن خواهیم گرفت.»

او همچنین گفت: «برای حذف بخاری نفتی از مدارس خوشبختانه اعتبار خوبی تخصيص داده شده و پولش هم به همه استان‌ها پرداخت شده است و بخاری تمام مدارسی كه علمک گاز به آنجا رفته، گازی خواهد شد و حتما تا قبل از شروع فصل سرما اين اتفاق خواهد افتاد.»

سال تحصیلی گذشته در روزهای پایانی آذر ماه نود و هفت، آتش‌سوزی ناشی از بخاری نفتی در یک مدرسه خصوصی اسوه حسنه زاهدان جان چهار دانش‌آموز دختر را گرفت.

بازار لوازم التحریر نیز در روزهای منتهی به سال تحصیلی جدید شاهد گرانی پرشتاب و در مواردی چندبابری نوشت‌افزار و لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان بوده است.

در ماه‌های گذشته اخباری درباره «واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی» منتشر شد. وزیر آموزش و پرورش در آغاز سال تاحصیلی این واگذاری را رد کرد اما همزمان گفت: «مدارس هیات امنایی داریم که نقشی به والدین می دهند اما درباره املاک آموزش و پرورش مراقبت می شود و یکی از برنامه‌های ما مولدسازی این دارایی‌ها است و به دارایی‌های آموزش و پرورش چوب حراج نمی زنیم.»

در سال تحصیلی گذشته معلمان چند بار به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در اعتراض به پولی‌سازی آموزش و نادیده گرفتن حقوق صنفی خود و همچنین سیاست‌هایی که منجر به کاهش منزلت معلمان و دشواری معیشت‌شان شده است، در مدارس شهرها و استان‌های مختلف ایران، اعتصاب کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در فراخوان سال گذشته خود، هدف اعتصاب معلمان را خواست معلمان از حاکمان برای « انجام وظایف خود طبق قانون اساسی در قبال دانش آموزان و تامین آموزش رایگان، کیفی و عادلانه و نیز تامین معیشت و احترام به منزلت معلمان» عنوان کرده بود.

سال تحصیلی جدید درحالی آغاز شد که تعدادی از معلمان به دلیل فعالیت صنفی، همچنان زندانی شده اند یا در هفته‌های گذشته برای آن‌ها احکام زندان و حتی شلاق صادر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More