شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز ساخت خط لوله نفتی ایران در جاسک برای حفظ صادرات در شرایط تحریم

 

وزارت نفت ایران اعلام کرد دولت این کشور در حال ساخت یک خط لوله نفتی جدید به بندر جاسک برای حفظ صادرات نفت در شرایط مشکلات احتمالی ناشی از تحریم‌ها است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه نهم مهرماه به نقل از بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران، گزارش داد این خط لوله نفتی به ارزش یک‌ میلیارد و هشتصد میلیون دلار از گوره به بندر جاسک در خارج از دهانه خلیج فارس کشیده می‌شود. 

هدف از ساخت این خط لوله حفظ صادرات در برابر مشکلات احتمالی منطقه و تقویت محموله‌های نفت خزر است. ۷۰۰ میلیون دلار از این پروژه صرفا برای توسعه بندر جاسک هزینه خواهد شد.

حساب توئیتری وزارت نفت ایران در همین‌باره نوشته است: «این پروژه منطقه را متحول خواهد کرد؛ تاسیسات مختلف ذخیره‌سازی نفت، اسکله‌های صادراتی، موج‌شکن‌ها و سیستم‌های ماسوره تک‌شناور در بندر جاسک ساخته می‌شوند.»

بنا بر اعلام وزارت نفت ایران، همچنین دو پالایشگاه و پتروشیمی نیز برای این منطقه برنامه‌ریزی شده است. 

وبسایت این وزارتخانه طول خط لوله مذکور را ۱۱۰۰ کیلومتر و هدف از آن را «انتقال نفت خام سبک و سنگین صادراتی و فوق سنگین حوزه غرب کارون جهت ذخیره‌سازی و صادرات» اعلام کرده است.

ایران حداقل از سال ۲۰۱۲ میلادی در پی ساخت پایانه‌ای در خلیج عمان، در خارج از تنگه هرمز  بوده است. در مردادماه نیز‌ تورج دهقانی،‌ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت،‌ از آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله نفت گوره-جاسک خبر داده بود. او تحریم‌ها را مانع تحقق‌پذیری این پروژه تا پیش از این اعلام کرده بود.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال گذشته و بازگشت مجدد تحریم‌ها تهران تهدید کرده است که در صورت محاصره اقتصادی خود مسیر حیاتی حمل و نقل نفت در خلیج فارس را مسدود خواهد کرد. 

در ماه‌های اخیر،‌ تنش در تنگه هرمز با افزایش گشت‌زنی و حضور نیروهای نظامی ایران افزایش یافت. این موضوع واکنش دولت‌های اروپایی و اقدام آمریکا برای تشکیل ائتلاف «امنیت دریایی» برای حفظ امنیت آبراه‌های نفتی در منطقه را در پی داشته است.

منابع آگاه در حوزه صنعت به رویترز گفته‌اند که پس از تشدید تحریم‌های واشنگتن بر صادرات نفت ایران در ماه مه میلادی، صادرات نفت خام این کشور در ماه ژوئن به ۳۰۰ هزار بشکه در روز یا کمتر کاهش یافته است. 

در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی، صادرات ایران بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز بوده است. اکنون،‌ وزارت نفت ایران در نظر دارد با تاسیس این خط لوله جدید با ظرفیت اعلام شده «یک میلیون بشکه در روز» این شرایط را مدیریت کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More