شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز به کار هفتمین کنگره «علیه اعدام» در بروکسل

 

هفتمین کنگره جهانی «علیه مجازات اعدام»، در بروکسل، پایتخت بلژیک و در مقر اتحادیه اروپا، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، این کنگره به مدت سه روز، تا روز جمعه دهم اسفند‌ماه، ادامه خواهد داشت. در این کنگره نمایندگانی از ۱۴۰ کشور جهان از سازمان‌ها و گروه‌های مختلف حقوق بشری و کنشگران مخالف مجازات اعدام شرکت دارند.

در روز نخست کنگره، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنرانی کرد. موگرینی ضمن ابراز خرسندی از الغای مجازات اعدام در اتحادیه اروپا و تلاش‌های کشورهای اروپایی در این راستا، گفت هر کشوری که اعدام را در دستور کار داشته باشد؛ نمی‌تواند عضوی از اتحادیه اروپا باشد.

نماینده سوییس نیز در روز اول کنگره اشاره‌ای به وضعیت اعدام‌ها در ایران کرد. او ضمن استقبال از تصمیم ایران برای لغو مجازات اعدام، در برخی از جرایم مرتبط با مواد مخدر، این تصمیم را ناشی از شمار بالای این احکام در ایران دانست.

برابر گزارش‌های موجود، ۱۴۲ کشور در جهان به طور کامل مجازات اعدام را از نظام قضایی خود حذف کرده‌اند. با این حال این مجازات کمکان در رژیم‌های حقوقی ۵۳ کشور جهان وجود دارد. هرچند بسیاری از این کشورها سال‌ها است که مجازات اعدام را اجرا نمی‌کند اما در برخی دیگر مانند ایران، عراق، عربستان، پاکستان، چین و  ایالات متحده این مجازات کماکان اجرا می‌شود.

کشورهای آفریقایی ماداگاسکار، بورکینافاسو، گینه و بنین تازه‌ترین کشورهایی هستند که به جمع کشورهایی پیوسته‌اند که اعدام را به طور کامل از نظام قضایی خود حذف کرده‌اند.

چند سازمان و گروه حقوق بشری ایرانی، از جمله سازمان حقوق بشر ایران و نیز بنیاد سیامک پورزند نیز در این کنگره حضور دارند.

سازمان حقوق بشر ایران در آخرین گزارش  خود که روز سه‌شنبه هفتم اسفند ماه منتشر شد؛ برآورد کرده که طی سال میلادی گذشته، دستکم ۲۷۳ نفر در ایران، با اتهام‌های مختلف اعدام شدند.

گزارش سالانه این سازمان نشان می‌دهد که هرچند شمار کلی اعدام‌ها در ایران نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است؛ اما کماکان اعدام در ملاعام و اعدام متهمانی که در کودکی مرتکب جرم شده‌اند؛ در سال ۲۰۱۸ نیز به مانند گذشته در ایران ادامه داشته است.

به رغم کاهش شمار اعدام‌ها در ایران، اما کماکان ایران به نسبت جمعیتش بیشتر شمار اعدام‌ها در جهان را دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More