شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز بازگشایی مدارس: حضور دانش‌آموزان اختیاری است، ضدعفونی و رعایت فاصله‌ اجباری

با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا که ریاست آن را حسن روحانی بر عهده دارد، تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی در سراسر کشور از امروز، شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه، با انجام «ضدعفونی» و «ابلاغ دستورالعمل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ۱/۵ تا ۲ متر، و همچنین اختیاری کردن حضور دانش‌آموزان،  به مدت یک ماه بازگشایی شد.

بازگشایی مدارس در استان خوزستان به دلیل طغیان شیوع و ابتلا به کرونا در این استان روز شنبه انجام نخواهد شد.

مدارس ایران پس از شیوع کرونا و در اسفند ماه تعطیل شده بود و  در چند هفته گذشته سیستم آموزش اینترنی و تلویزیونی بحث برانگیزی برای تداوم آموزش دانش‌آموزان به کار گرفته شده بود. اما اکنون مقام‌های وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس به صورت داوطلبانه و اختیاری است، تاکید کردند که بازگشایی مدارس رعایت دستور العمل‌های بهداشتی انجام شده است.

ساعت رسمی مدرسه فعالیت مداری در یک ماه آینده از هفت و نیم تا ۸ صبح است و دانش‌آموزان هر چند ساعت که نیاز داشته باشند در مدرسه حضور خواهند داشت اما هر شیفت مدرسه حداکثر ۴ ساعت خواهد بود.

محمد محسن‌بیگی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، ساعاتی قبل از بازگشایی مدارس در خصوص برنامه‌های سلامت این وزارتخانه برای بازگشایی یک ماهه، گفت که پروتکلی برای بازگشایی مدارس به صورت مشترک بین وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش تنظیم شده و به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها کمترین دغدغه را برای حضور در مدرسه داشته باشند.

محسن‌بیگی گفت که الزام کردیم تمام مدارس قبل از ورود دانش‌آموزان ضدعفونی شود و فاصله یک و نیم تا دو متر بین دانش‌آموزان رعایت شود و همچنین اگر تعداد دانش‌آموزان متقاضی زیاد بود، نوبت‌بندی شده و دانش‌آموزان در چند شیفت حضور پیدا کنند.

همچنین به گفته این مقام وزارت آموزش و پرورش «کسی حق ندارد پروتکل را زیر پا بگذارد و کلاس‌های فشرده برگزار کند» ضمن اینکه «تیم نظارتی آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بر فعالیت مدارس نظارت می‌کند.»

براساس دستورالعمل مشترک وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در جریان بازگشایی یک ماهه مدارس، دانش‌آموزانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند مجاز به حضور در مدرسه نیستند، به ویژه دانش‌آموزانی که بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی دارند یا پیوند عضو انجام داده‌اند، به هیچ عنوان اجازه حضور در مدرسه را ندارند.

علاوه بر دانش‌آموزان، فرهنگیان اعم از معلمان و کارکنان مددارس نیز که دارای بیماری زمینه‌ای هستند،  نباید در دوره بازگشایی یک ماهه به مدارس محل کار خود مراجعه کنند.

بازگشایی مدارس با توجه جمعیت گسترده و چندین میلیونی دانش‌آموزان و فعالیت نزدیک به یک میلیون معلم و کارکنان مدارس و نیروهای ستادی آموزش و پرورش، دومین مرحله مهم و گسترده بازگشایی‌ها پس شیوع کرونا در ایران است. مرحله اول این بازگشایی‌ها بعد از تعطیلات نوروزی در دو گام شامل بازگشایی ادارات و واحدهای صنفی کم ریسک استان‌ها در ۲۳ فروردین و تهران در ۳۰ فروردین ماه و پس از آن بازگشایی واحدهای با ریسک متوسط از اول اردیبهشت ماه بود.

نتیجه این بازگشایی‌ها دست‌کم در تعدادی از استان‌های ایران افزایش شمار بیماران جدید مبتلا به کرونا بوده است با این حال حسن روحانی به عنوان رییس ستاد مدیریت کرونا به شکل مکرر تاکید کرده که به دلیل زمان نامشخص پایان شیوع کرونا، بازگشایی‌ها با تدوین پروتکل‌های انجام شود.

محمد محسن‌بیگی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، همزمان با بازگشایی مدارس  درباره چگونگی اطمینان از اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی برای تامین سلامت در مدارس، گفت که در دستورالعمل ابلاغ شده، متولی و مسئول اجرایی شدن این برنامه‌ها، مدیر مدرسه است که تحت نظر شورای مدرسه که متشکل شورای دبیران و انجمن اولیا و مربیان است، برنامه‌ریزی می‌کند البته برخی موارد را پیش‌بینی کردیم و برخی بر اساس نیاز منطقه و مدرسه است تا دغدغه‌ها کمتر شود.

به گفته مقام‌های وزارت آموزش و پرورش، کادر اجرایی مدرسه و دبیران به غیر از میتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در هفته اول بازگشایی‌ها باید در مدارس حضور داشته باشند و به فراخور نیاز و مراجعه دانش‌آموزان، حضورشان، تداوم پیدا خواهد کرد.

همزمان با بازگشایی مدارس، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز تاکید کرد که بازگشایی مدارس به خاطر تجدید دیدار با همکلاسی‌ها نیست و صرفا به خاطر رفع اشکال است.

فولادوند گفت که فقط دانش‌آموزانی که از آموزش مجازی در دو، سه ماه گذشته استفاده نکرده‌اند یا دانش‌آموزانی که نکات درسی مبهمی دارند می توانند برای رفع اشکال به مدارس خود و دبیر مربوطه مراجعه کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More