شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آسوشیتدپرس: ایران در حال ساخت یک مرکز تازه در سایت زیرزمینی فردو است

در میانه تنش‌ها میان تهران و واشینگتن، آسوشیتدپرس اعلام کرد بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که به دست این خبرگزاری رسیده، ایران روند ساخت یک مرکز در تاسیسات زیرزمینی هسته‌ای فردو را آغاز کرده است.

آسوشیتدپرس روز جمعه اعلام کرد با وجود این که هدف از ساخت این مرکز جدید همچنان مبهم است، اما هرگونه ساخت‌وساز در فردو نگرانی‌هایی را در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا به وجود خواهد آورد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، ساخت‌وساز جدید در فردو از اواخر ماه سپتامبر آغاز شده و تصاویر ماهواره‌ای که از سوی شرکت «مکسار تکنولوژی» گرفته شده، نشان می‌دهد این ساخت‌وساز در گوشه شمال غربی تاسیسات اتمی فردو، در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قم در حال انجام است.

آنچه یک تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در روز ۱۱ دسامبر نشان می‌دهد، ظاهرا برآمدگی‌های پی‌ریزی یک ساختمان با ده‌ها ستون است. 

آسوشیتدپرس درباره وجود این تعداد از ستون، تاکید کرده این آنها می‌تواند برای محافظت از ساختمان در مناطق زلزله‌خیز باشند.

چند روز پیش، یک حساب توییتری به نام «Observer IL» تصویری از تاسیسات فردو را منتشر کرد که از ساخت‌وساز در این تاسیسات خبر می‌داد. این حساب توییتری اعلام کرد این تصویر را موسسه تحقیقات هوا و فضای کره جنوبی گرفته است.

همچنین به تازگی روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تاسیسات زیرزمینی هسته‌ای در حال ساخت در نطنز اشاره کرد و نوشت روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران می‌توانند حتی با لپ‌تاپ‌هایشان کوچک‌ترین تغییرات در این مکان را از طریق تصاویر ماهواره‌ای ردگیری کنند.

ایران هیچ‌گاه به صورت رسمی درباره ساخت‌وساز در فردو اطلاع‌رسانی نکرده و این سایت هسته‌ای در سال ۲۰۰۹ از سوی کشورهای غربی شناسایی شد.

جفری لوئیس، کارشناس مرکز تحقیقات منع گسترش تسلیحات اتمی جیمز مارتین در انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدبوری در مونتری کالیفرنیا که درباره ایران تحقیق می‌کند، به آسوشیتدپرس گفت: «هرگونه تغییرات در این تاسیسات، به عنوان نشانه‌ای از این که برنامه هسته‌ای ایران به کدام سو می‌رود، به دقت دنبال می‌شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که کارشناسان آن در چارچوب توافق هسته‌ای بر تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی نظارت دارند، هنوز توضیحی در این زمینه ارایه نکرده است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام نکرده که آیا ایران هرگونه ساخت‌وساز در فردو را به اطلاع این آژانس رسانده یا نه.

آسوشیتدپرس اضافه کرد دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هنوز به پرسش این خبرگزاری در این باره پاسخ نداده است. 

ساخت‌ این مرکز در نطنز در حالی است که مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران، تیرماه گذشته از وقوع انفجاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر دادند و بعد آن را یک حمله خرابکارانه معرفی کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More