شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آسوشیتدپرس: انفجار در شرق تهران، مربوط به یک سایت موشکی است

 

آسوشیتدپرس بر اساس تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد انفجاری که شامگاه جمعه صدای آن در تهران شنیده شد، مربوط به منطقه‌ای کوهستانی در شرق این شهر است که به عقیده کارشناسان مجموعه‌ای از تونل‌های زیرزمینی و مراکز تولید موشک در آنجا قرار دارد.

این خبرگزاری، روز شنبه، در گزارشی نوشت انفجار بامداد جمعه که منجر به ایجاد یک حباب آتشین بزرگ در آسمان حوالی تهران شد، همچنان مبهم است، همانطور که علت این انفجار هنوز مشخص نیست.

آسوشیتدپرس با «غیرعادی» خواندن واکنش دولت ایران به این انفجار، تاکید می‌کند که این امر «ماهیت حساس» آن منطقه نشان می‌دهد که بازرسان بین‌المللی معتقدند جمهوری اسلامی دو دهه پیش آزمایش‌های هسته‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام می‌داده است. 

این خبرگزاری سپس به گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی از این انفجار اشاره می‌کند که در آن اعلام می‌شود این انفجار مربوط به «مخازن گاز در منطقه پارچین» بوده است، اما آسوشیتدپرس تاکید می‌کند تصاویر بر روی این مخازن متمرکز می‌ماند و اطراف محل حادثه را نشان نمی‌دهد.

در حالی که داوود عبدی، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران دلیل این حادثه را «نشست مخازن گاز» در «منطقه عمومی پارچین» اعلام کرد، آسوشیتدپرس این پرسش را مطرح می‌کند اگر این منطقه یک «منطقه عمومی» است، چرا مقام‌های نظامی و نه مسئولان آتش‌نشانی پاسخگو هستند؟ پرسشی که گزارش صداوسیما به آن پاسخ نمی‌دهد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد تصاویر ماهواره‌ای از حدود بیست کیلومتری شرق مرکز تهران، بوته‌زار سوخته‌ای را نشان می‌دهد که در تصاویر مربوط به چند هفته پیش از انفجار دیده نمی‌شد.

این خبرگزاری اضافه می‌کند ساختمان نزدیک این بوته‌زار سوخته شبیه تاسیساتی است که در تصاویر پخش شده از صداوسیما دیده می‌شود. منطقه مخازن گاز در نزدیکی جایی واقع است که به عقیده کارشناسان تاسیسات ساخت موشک‌های ایرانی خجیر در آن قرار دارد.

فابین هنز، محقق مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین وابسته به موسسه مطالعات میدلبری در کالیفرنیا به آسوشیتدپرس گفت به نظر می‌رسد این انفجار مربوط به تاسیسات گروه صنعتی شهید باکری است که موشک سوخت جامد تولید می‌کند.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشینگتن، تاسیسات خجیر را شامل «مجموعه‌ای از تونل‌ها که برخی از آنها برای مونتاژ سلاح مورد استفاده قرار می‌گیرد» معرفی کرده است.

آسوشیتدپرس اضافه می‌کند به نظر می‌رسد در ساختمان‌های بزرگ صنعتی که در این منطقه واقع است و در تصاویر دیده می‌شود نیز کار ساخت موشک‌ها صورت گرفته است.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اعلام کرده که ایران در مجموع، بزرگترین برنامه تاسیسات زیرزمینی در خاورمیانه را داراست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More