شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آسودگی خاطر آمریکا از بازار نفت با وجود تحریم ایران

مسئول انرژی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد با وجود اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، بازارهای جهانی با کمبود نفت مواجه نیستند.

فرانک فانون گفت از آنجا که بر اساس پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان نفت موجود در بازار رو به افزایش است «خاطرمان آسوده شده است».

طبق قانون جاری در آمریکا، اداره اطلاعات انرژی، به عنوان نهاد آماری وزارت انرژی این کشور، موظف است بازار را از حیث عرضه کافی نفت در صورت اعمال تحریم علیه ایران بررسی کند.

دونالد ترامپ در پی خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در ماه مه سال گذشته میلادی تحریم‌های نفتی لغو شده در چارچوب توافق یادشده را مجددا علیه ایران اجرایی کرد.

مطابق گزارش‌های رسمی، تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران را از ماه آوریل گذشته تاکنون به نصف رسانده است.

فانون و دیگر مقام‌های آمریکا همواره تاکید داشته‌اند که هدف دولت ترامپ قطع کامل صادارت نفت ایران است چرا که درآمدهای نفتی شاهرگ حیاتی اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

در ماه نوامبر، دولت آمریکا به هشت کشور اصلی خریدار نفت ایران تا چهارم ماه مه با شرط کاهش قابل‌توجه واردات خود از ایران معافیت نفتی اعطا کرد. چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه از جمله این هشت کشورند.

در همین راستا، وزارت انرژی آمریکا از آزادسازی و فروش شش میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور درست زمانی که معافیت‌های نفتی ایران به پایان می‌رسد خبر داد.

هنوز مشخص نیست که این اقدام وزارت انرژی آمریکا در راستای تصمیم خود مبنی بر «به صفر رساندن» فروش نفت از سوی ایران است یا خیر، اما همزمانی آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک و انقضای مهلت معافیت‌های نفتی گمانه‌زنی‌ها را در مورد مرتبط بودن این دو موضوع تقویت کرده است.

این در حالی است که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، در ماه سپتامبر گذشته مخالفت خود را با آزادسازی ذخایر استراتژیک برای جبران خلا ناشی از نفت ایران در بازار اعلام کرده و گفته بود چنین اقدامی صرفا «تاثیر جزئی و کوتاه‌مدت» بر بازار خواهد داشت.

همچنین بر اساس داده‌های رسمی، کشورهای آسیایی واردکننده نفت ایران در ماه ژانویه سال جاری میلادی کمترین خرید نفت را از ایران نسبت به  دو ماه قبل آن داشتند.

چین و هند، که هر دو از مشتریان عمده نفت ایران هستند، خرید نفت از این کشور را کاهش داده و ژاپن علی‌رغم  معافیت نفتی برای سومین ماه متوالی از خرید نفت ایران خودداری کرده است.

اخیرا بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، با لحنی گلایه‌آمیز گفته بود کشورهای اروپایی به جز ترکیه با وجود معافیت اعطاشده از سوی آمریکا همچنان از خرید نفت ایران امتناع می‌کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More