شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آستان قدس رضوی صاحب «یگان‌ حفاظت» شد

 

پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی خبر داده که این نهاد مذهبی، از این پس دارای «یگان حفاظت» خواهد بود.

آستان‌نیوز گزارش داده علی‌اکبر افراسیابی با حکم فرمانده ناجا به‌عنوان «فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی» منصوب و معرفی شده است.

بر مبنای این گزارش، یگان حفاظت آستان قدس رضوی با موافقت ستادکل نیروهای مسلح تشکیل شده و مأموریت آن «صیانت و حفاظت از زیرساخت‌ها، اماکن و اموال و انجام بخشی از وظایف انتظامی و حفاظتی آستان» است.

ابراهیم رئیسی که با حکم رهبر جمهوری اسلامی متولی نهاد معظم آستان قدس رضوی است، با بیان اینکه «برای اولین بار یگان حفاظت حرم مطهر رضوی تأسیس می‌شود»، گفته است: «دلیل تشکیل این مجموعه، پیگیری قانونمند فعالیت‌هایی است که صبغه انتظامی دارند.»

عضو مجلس خبرگان رهبری که برخی ناظران سیاسی او را ازجمله گزینه‌های جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند، با بیان این نکته که «حرم مطهر رضوی همواره مورد خشم و هدف دشمنان قرار داشته است» افزوده است: «یکی از مأموریت‌های ما حفظ اماکن متبرکه از هرگونه آسیب است زیرا همیشه این اماکن مورد طمع افراد شرورو شیاد قرار دارد.»

تأسیس «یگان حفاظت» برای آستان قدس رضوی درحالی انجام شده که  این نهاد از مرداد سال ۱۳۹۵، دارای «یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی» بود.

حسن رمضان‌زاده، فرمانده این یگان مهرماه سال گذشته اعلام کرد که «دشمنان به هر شکل خواستار ایجاد ناامنی در بارگاه ملکوتی امام رضا هستند.»

او از «طرح‌ها و برنامه‌ها»ی «گروهک‌های تکفیری و تروریستی» برای «برهم زدن امنیت و آرامش زائران» خبر داده و گفته بود: «سابقه اقدامات حفاظتی در حرم مطهر امام رضا به پس از فاجعه انفجار بمب در عاشورای سال ۱۳۷۳ برمی‌گردد.»

به‌نظر می‌رسد تأسیس «یگان حفاظت» جدید و انتخاب فرماندهی تازه، با نگاهی امنیتی‌ ـ اطلاعاتی، و فراتر از ارزیابی‌های انتظامی پیشین، انجام شده است.

 

حادثه تروریستی شهریورماه در اهواز و ربوده شدن شماری از مرزبانان ایران در سیستان و بلوچستان، در کنار افزایش تهدیدهای نیروهای اسلامگرای افراطی، می‌تواند از دیگر انگیزه‌های تأسیس یگان حفاظتی جدید به‌شمار آید.

این در حالی رخ می‌دهد که ابراهیم رئیسی که از اسفندماه ۱۳۹۴ با حکم رهبر جمهوری اسلامی، تولیت آستان قدس رضوی را برعهده گرفته، کوشیده است بر گستره فعالیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این نهاد بیافزاید.

رئیسی بعدتر نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ شد. او با وجود ناکامی در انتخابات، از حضور در فضای سیاسی و اجتماعی کناره نگرفت. برمبنای داده‌های رسمی، رئیسی در انتخابات سال پیش، بیش از ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار رأی را از آن خود کرد.

رئیسی در آیین اربعین سال‌ جاری نیز به عراق سفر کرد. چند روز پیش، در صفحه اینستاگرام او، اعلام شد که در پی «مراجعات متعدد زائران ایرانی» و طرح «مشکلات آنان بویژه درخصوص تامین ارز»، تولیت آستان قدس رضوی «در تماس‌های جداگانه‌ای با مسئولان مربوطه، بر ضرورت پیگیری فوری و رفع مشکلات ارزی زائران ایرانی اربعین» تاکید کرده است.

آستان قدس رضوی ازجمله حامیان راهپیمایی اربعین بود. احداث بیمارستان سیار  ۶۰ تخت‌خوابی در مسیر نجف به کربلا، و توزیع روزانه هفت هزار بسته صبحانه و ۱۱ هزار پرس چلوکباب بخشی از این همراهی بوده است.

رئیسی ماه پیش گفته بود که «حضور همه جانبه مردم ایران در راهپیمایی امسال، به انزوای دشمن و عظمت امت اسلام و ایران منجر خواهد شد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More