شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آزادی ۶۶ هزار محکوم از زندان‌های ایران

 

اصغر جهان‌گیر، رییس سازمان زندان‌ها، گفت تاکنون ۶۶ هزار زندانی در چهارچوب فرمان عفو علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آزاد شده‌اند. این شمار از زندانیان به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷ مشمول بخشودگی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری مهر روز پنجشنبه نهم اسفند ماه به نقل از جهان‌گیر نوشت: « بر اساس آخرین آمار، ۶۶ هزار زندانی مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که ۶۴ هزار نفر مرد و حدود ۲ هزار نفر نیز زن هستند.»

این مسئول دولتی همچنین درباره پایین‌ بودن شمار زندانیان زن در زندان‌های ایران گفت: « از آن جایی که جامعه زنان ما عفیف و پاک‌دامن هستند، زندانیان زن کشورمان نسبت به میانگین جمعیت کیفری در جهان که حدود ۱۰ درصد است رقمی پایین‌تر یعنی ۳ درصد را به خود اختصاص می‌دهد.»

برآورد شده است ایران، تا پیش از آزادی این شمار از زندانیان، دست‌کم ۲۴۰ هزار زندانی داشته است که هفت هزار تن از آنان زن هستند.

پیش‌تر صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه گفته بود در سالگرد انقلاب ۵۷ قرار است ۵۰ هزار زندانی از زندان‌های سراسر کشور آزاد شوند.

بر پایه گزارش‌های موجود، نزدیک به ۴۰ درصد از کل زندانیان ایران در پیوند با جرایم مواد مخدر بازداشت، محاکمه و محکوم شده‌اند.

رسیدگی به جرایم مواد مخدر در ایران در خارج از نظام قضایی دادگستری و در «دادگاه‌ها انقلاب» انجام می‌گیرد. دادگاه‌هایی که به باور بسیاری از کارشناسان حقوقی، فاقد استانداردهای یک دادرسی منصفانه است.

علاوه بر زندانیان عادی، جمعی از زندانیان سیاسی-عقیدتی نیز که دوران محکومیت آن‌ها یک سال یا زیر یک سال بوده‌ است هم ظرف هفته‌های گذشته از زندان‌های مختلف کشور آزاد شده‌اند.

بر پایه گزارش‌های موجود، تا کنون ۴۵  زندانی سیاسی-عقیدتی، از جمله چند شهروند بهایی و نیز چند تن از شهروندانی که در جریان اعتراض‌های سراسری سال گذشته بازداشت شده بودند؛ در قالب این طرح آزاد شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More