شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با اعتراض عفو بین‌الملل به زندانی‌ شدن وکلا در ایران

آزادی پیام درفشان و فرخ فروزان

 

از جمع وکلای زندانی شده در ایران، امکان آزادی دو نفر از آنها، پیام درفشان و فرخ فروزان، فراهم شده است.

ابوذر نصراللهی که وکالت این دو همکار زندانی خود را بر عهده دارد، روز پنجشنبه ۱۵ شهریور به خبرگزاری ایسنا گفت: «دستور آزادی پیام درفشان با قرار وثیقه ۱۱۰میلیون تومانی و فرخ فروزان با قرار وثیقه ۱۲۰میلیون امضا شد و این دو وکیل از نظر قضایی در حال حاضر آزاد هستند.»

پیام درفشان و فرخ فروزان دو وکیلی که خبر آزادی‌شان منتشر شده، یک هفته قبل در خانه وکیل زندانی دیگری به نام آرش کیخسرو در شهر کرج بازداشت شده بودند.

به گزارش کمپین حقوق بشر «فرخ فروزان وکیل جوانی است که در زمینه حقوق کودکان فعالیت می‌کند و پیام درفشان نیز وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله آرش کیخسروی را به‌عهده دارد».

بازداشت وکلا در ایران با اعتراض نهادهای بین‌المللی و همچنین وکلای دیگر در داخل ایران روبه‌رو شده است.

 

 

کمپین حقوق بشر می‌گوید «وکلای زندانی اغلب با اتهاماتی چون اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام یا اخلال در نظم عمومی بازداشت می‌شوند که مصادیق آن اغلب مصاحبه یا اطلاع رسانی‌هایی است که در جهت دفاع از موکلانشان انجام می‌دهند».

در کنار وکیل‌هایی که همچنان زندانی هستند، عبدالفتاح سلطانی، نهمین سال زندان را می‌گذارد و نسرین ستوده، وکیل دادگستری و وکیل پرونده دختران خیابان انقلاب از ۲۳ خرداد ماه بازداشت شده و همسرش، رضا خندان هم در هفته جاری بازداشت شد.

فیلیپ لوتر، مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل در واکشن به بازداشت رضا خندان در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «مقامات ایران ابتدا نسرین ستوده را با اتهامات واهی زندانی کرده‌اند، سپس دوستان و خانواده‌اش را مورد آزار و اذیت و ارعاب و تهدید قرار داده‌اند و حالا هم همسرش را بازداشت کرده‌اند. این اقدامات بی‌رحمانه نشان ‌می‌دهد که مقامات ایران تاچه‌اندازه عزم خود را جزم کرده‌اند که صدای وکلا و مدافعان حقوق بشر را خفه کنند و حتی خانواده‌های آن‌ها را هدف قرار دهند.»

لوتر خواستار آزادی بدون قید و شرط نسرین ستوده و همسر او شد و گفت «آن‌ها را باید آزاد و تبرئه کنند و یک بار برای همیشه به آزار و اذیت این خانواده پایان دهند.»

آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی، دو وکیل دیگرند که ۲۷ مرداد ماه در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند.

کیخسروی به اعتراض به قرارداد تقسیم دریای خزر و شعله‌ سعدی در اعتراض به نظارت استصوابی شورای نگهبان، مقابل مجلس به اعتراض ایستاده بودند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More