شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش و زلزله در گچساران؛‌ اعزام هواپیما به جنگل‌ها و انتقال مصدومان به بیمارستان

 هم‌زمان با شعله‌ور شدن دوباره آتش در جنگل‌های شهرستان گچساران، زلزله نیز موجب مصدومیت دست‌کم ۱۸ نفر و آسیب به واحدهای مسکونی در مرکز این شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

مرکز زلزله‌نگاری کشور روز دوشنبه پنجم خرداد ماه اعلام کرد که پس از زلزله ۵/۲ ریشتری روز یکشنبه، برخی از مناطق گچساران از جمله شهر دوگنبدان،‌ مرکز این شهرستان، و روستاهای حومه آن مجددا لرزیده‌اند. 

به گفته مقام‌های استان،‌ این زمین‌لرزه‌ها خسارت جانی نداشته، اما موجب مصدومیت دست‌کم ۱۸ نفر شده است. این زلزله همچنین موجب ریزش کوه در برخی جاده‌ها و فروریختن دیوار و سقف برخی واحدهای مسکونی شده است.

از سوی دیگر مقام‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد تایید کردند که هم‌زمان با این زلزله آتش‌سوزی و خسارت به بافت تاریخی دهدشت گزارش شده است. به گفته معاون اقتصادی استانداری این بنا ۱۵ میلیارد ریال خسارت دیده است.

محمود باقری،‌ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری این استان،‌ از «عمدی» بودن این آتش‌سوزی و دخیل بودن عوامل انسانی در آن خبر داده است.

پیش از وقوع این زلزله نیز برخی مناطق جنگلی و مراتع این شهرستان از روز جمعه دچار آتش‌سوزی شده بود.

این آتش‌سوزی تا روز یکشنبه ادامه یافت و دوباره در مناطقی از جمله کوه خامی شعله‌ور شد. به گفته مدیرکل مدیریت بحران، در پی این حادثه پنج هواپیما و بالگرد برای مهار آتش به این منطقه اعزام شده‌اند.

این آتش‌سوزی هم‌زمان با آتش‌سوزی‌های جنگل لرستان آغاز شد که مقام‌های آن استان از عمدی بودن آن خبر داده بودند. 

اکنون معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با طرح احتمال «عمدی» بودن آتش‌سوزی از تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» برای بررسی آن خبر داده‌ است.

به گفته دبیر ستاد مدیریت بحران گچساران تا روز یکشنبه ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان در آتش سوخت. ۳۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این شهرستان نیز در سال گذشته دچار آتش‌سوزی شده بود.

در سال ۱۳۹۶ اسدالله هاشمی،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان،‌ گفته بود ۹۷ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد «عمدی» است.

مقام‌های ایران تایید می‌کنند سالانه نزدیک به ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های کشور طعمه آتش می‌شود.

شهرستان گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More