شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های گیلان: سوختن ۱۳۵ هکتار در ۱۶ شهرستان

 

محمد قربانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان، اعلام کرد که حدود ۱۳۰ تا ۱۳۵ هکتار از جنگل‌های گیلان طی روزهای اخیر در آتش‌سوزی‌های پراکنده طعمه حریق شدند.

قربانی، روز یکشنبه ۲۰ بهمن، به خبرگزاری کار ایران، ایلنا درباره وسعت آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان گفت که «۹۹ درصد حریق‌ها در سطح استان رخ داده» و «ما ۱۶ شهرستان در استان داریم که به جز شهرستان‎های املش، آستانه اشرفیه و رودسر مابقی شهرستان‌ها در حوزه حریق قرار داشتند.»

او ادامه داد: «بیشترین حریق ما در رودبار بوده که حدود ۳۰ هکتار را در برگرفته است.»

این مقام امنیتی استان گیلان همچنین درباره خسارت‌ها گفت: «برای بررسی خسارت‌ها به سادگی نمی‌توان به نتیجه رسید و باید کارشناسان ما بررسی‌ها را از امروز آغاز کنند.»

قربانی اضافه کرد: «تا ساعت ۱۰ شب گذشته [شنبه شب]  ۹۹ درصد حریق‌ها در ۶۲ تا ۶۴ نقطه رسیده بود که گاهی تا شعاع‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را در بر گرفته بودند.»

او با این حال گفت: «در حال حاضر در جنگل‌ها آتش‌سوزی نداریم که در حال گسترده شدن باشد، زیرا از بعدازظهر روز گذشته از گسترش آتش جلوگیری به عمل آمده است. البته ممکن است درخت‌ها و کنده‌‎هایی که روی زمین افتا‌ده اند دودهایی را از خود ساطع کنند که امکان شعله‌ور شدن آنها وجود ندارد.»

پیشتر نیز مقام‌های استان گیلان از مهار آتش در جنگل‌های این استان خبر داده بودند، اما آتش‌سوزی طی روزهای گذشته همچنان ادامه داشت.

از پنجشنبه گذشته در سطح شهرستان‌های مختلف استان از جمله رضوانشهر، تالش، رودبار و سیاهکل آتش‌سوزی‌هایی روی داده که عامل این آتش‌سوزی‌ها وزش باد گرم بوده و شدت آن  دیروز گسترش یافته بود.

شدت آتش‌سوزی‌ها در دو روز اول به حدی بود که ۴۷ هکتار از اراضی جنگلی استان گیلان در آتش سوخت.

منابع محلی گفتند که سازمان هواشناسی قبل از آغاز آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان در خصوص «وزش باد گرم شدید» هشدار داده بود و در چند روز اخیر که گیلان در معرض باد گرم شدید قرار گرفت آتش‌سوزی در جنگل‌ها گسترده شده است.

استان گیلان دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More