شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی همزمان و گسترده در نیروگاه سمنان و شهرک صنعتی جاجرود

با فاصله چند ساعت دو آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی جاجرود در شرق تهران و همچنین در نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان روی داد.

سعید اسماعیل‌پور، مدیرعامل آتش‌نشانی سمنان، به رسانه‌های ایران گفت که آتش‌سوزی در نیروگاه این شهر حدود ساعت یک بعد از ظهر روز سه‌شنبه گزارش شد و ۲۵ آتش‌نشان از پنج ایستگاه آتش‌نشانی با انتقال سه تانکر آب‌رسان پشتیبان به محل اعزام شدند.

اسماعیل‌پور گفت: «آتش در مخزن ۲۰ میلیون لیتری گازوئیل این نیروگاه رخ داد و علت و میزان خسارت آن نیز در دست بررسی است.»

کمی پیشتر، مهدی درفکی، رییس آتش‌نشانی شهر پردیس واقع در شرق تهران، از آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جاجرود خبر داد.

درفکی، سه‌شنبه ۱۴ مرداد، در این باره به صداوسیما گفت: «ساعت ۰۶:۵۲ صبح امروز یک مورد حادثه آتش‌سوزی در جاجرود، محله کمر، خیابان صنعت غربی به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده می‌شود که همکاران در آتش‌نشانی پردیس، رودهن، بومهن و سه ایستگاه آتش‌نشانی از تهران به محل حادثه اعزام شدند.»

او ادامه داد: «محل آتش‌سوزی یک شهرک صنعتی با تعداد زیادی سوله صنعتی با کاربری‌های مختلف است. دو سه سوله با کاربری مختلف در مجاورت یکدیگر دچار حریق شده و آتش به صورت گسترده‌ای از زیر سقف‌ها در حال زبانه کشیدن و سرایت است.»

به گفته رییس آتش‌نشانی پردیس، بیش از دو هزار و ۵۰۰ متر از سوله‌های جاجرود و همچنین یک ساختمان دو طبقه که محل نگهداری چرم، چوب و ام‌دی‌اف برای تولید کابینت بود دچار حريق شده است. او گفت: «تا این لحظه مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشتیم.»

در هفته‌های اخیر، انفجارها و آتش‌سوزی‌های متعدد بسیاری در مناطق گوناگون ایران رخ داده که عامل بروز آن‌ها بحث‌برانگیز بوده است.

علاوه بر آتش‌سوزی هر هفته ده‌ها هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران، انفجارها و آتش‌سوزی‌های در سطح شهرها و همچنین نیروگاه‌ها و مناطق نظامی و هسته‌ای ایران، مثل منطقه موشکی شرق تهران و تاسیسات هسته‌ای نطنز روی داده است.

آتش‌سوزی در نیروگاه زرگان (مدحج) اهواز، نشت گاز کلر در پتروشیمی کارون، آتش‌سوزی پست اصلی برق در خیابان امیرکبیر، آتش‌سوزی در میدان فردوسی تهران، آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی، آتش‌سوزی واگن‌های فرسوده متعلق به شرکت رجا در ایستگاه آپرین اسلامشهر، اتش‌سوزی نیروگاه حرارتی تبریز و انفجار یک بویلر در پتروشیمی بندر امام، از جمله این انفجارها و آتش‌سوزی‌ها هستند.

برخی از تحلیلگران نظیر جک کین، ژنرال بازنشسته و تحلیلگر مسائل راهبردی نظامی، اعلام کرده که این انفجارها نه حادثه، بلکه «برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته» است. همچنین برخی از رسانه‌ها به جنگ سایبری در این زمینه میان جمهوری اسلامی و اسرائیل اشاره کرده‌اند.

به عنوان نمونه، رسانه‌های اسراییل آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی را اقدامی در تلافی تلاش ایران برای اقدامات خرابکارانه در تاسیسات آب اسراییل دانستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More