شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی ناشی از شکستگی لوله نفت در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد

 

در حالی که اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفته بود آتش‌سوزی ناشی از نشت نفت در اراضی اطراف شهر سرخون مهار شده است، مقام‌های محلی از تداوم شعله‌های آتش در این منطقه، انتقال تعدادی از ساکنان به مراکز درمانی و تخلیه برخی از خانه‌ها خبر داده‌اند.

امداد شهبازی، بخشدار میانکوه در استان چهارمحال و بختیاری، روز دوشنبه به ایرنا گفت: «امکان انتقال تجهیزات اطفای حریق در مناطق سخت‌گذر و کوهستانی منطقه وجود ندارد و نفت در دره‌ها و نقاطی از منطقه تجمیع شده و در حال سوختن است.»

او با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در محدوده ۵۰۰ متری سرخون در حال وقوع است گفت: «دود غلیظ ناشی از سوختن نفت شهر سرخون را در برگرفته و باعث بروز برخی از مشکلات تنفسی شده است.»

به گفته این مقام محلی، تعدادی از اهالی شهر بر اثر «مسمومیت ناشی از این دود» به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

همچنین بخشدار میانکوه درباره خسارات مالی این آتش‌سوزی گفت: «تعدادی خانه دچار دودزدگی شدند» و «این آلودگی با نفوذ در آب و خاک منطقه، در روزهای آینده به تدریج خود را بیشتر نشان می‌دهد.»

رضا حیدری، رییس شورای شهر سرخون، نیز شامگاه یکشنبه به خبرگزاری تسنیم گفت: «خانه‌های حریم رودخانه‌ها را تخلیه کردیم که این افراد به خانه‌های همسایه‌های بالاتر پناه بردند.»

او نیز با تایید انتقال ساکنان این منطقه به بیمارستان ادامه داد:  «دو - سه نفر حالت خفگی ناشی از دود به آن‌ها دست داد و به بیمارستان لردگان منتقل شدند.»

حیدری درباره خسارات دیگر نیز گفت: «چندین گوسفند، یک باغ و ایزوگام چند خانه و... را آتش از بین برد.»

رییس شورای شهر سرخون اضافه کرد: «یک رودخانه نفت به طول ۱۵ کیلومتر در سرخون سرازیر شد، چندین سد ایجاد شد اما سدها از بین می‌رفتند، سرتاسر این ۱۵ کیلومتر آتش گرفته است.»

او با اشاره به این که از ساعت دو بعدازظهر روز دوشنبه شبکه گاز، برق و آب منطقه قطع شد، ادامه داد: «منتظریم نفت بسوزد تا خاموش شود چرا که ماشین‌آلات اطفاء حریق نمی‌توانند به آنجا روند.»

این در حالی است که همزمان خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا از «مهار آتش‌سوزی» خبر داد و گفت: «خطری در این خصوص مردم شهر را تهدید نمی‌کند و در حال حاضر مردم شهر در شرایط امنی قرار دارند.»

 

شکستگی خط لوله، حادثه‌ای که مرتب تکرار می‌شود

خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان صبح یکشنبه در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار در نزدیکی شهر سرخون از توابع شهرستان اردل، پس از شکستگی دچار آتش‌سوزی شد.

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، از «حریق گسترده در این منطقه» خبر داد و دلیل این شکستگی را «رانش زمین» و «حرکت یک سنگ و سقوط آن بر روی خط لوله انتقال نفت» اعلام کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین تایید کرد که این حادثه خساراتی را به اراضی کشاورزی، شیلات، آب شرب، آب کشاورزی و محیط‌زیست منطقه وارد کرده است.

این حادثه در حالی روی داده که به گفته حیدری در این منطقه «از سال ۱۳۶۷ چندین بار لوله شرکت نفت دچار ترکیدگی شده و برای مردم معضل ایجاد کرده است.»

همچنین به نوشته ایرنا، حوادث پیشین شکستگی لوله نفت و نشت آن به زمین‌های اطراف و چشمه‌های پرآب منطقه، مشکلاتی را در خصوص فعالیت‌های کشاورزی، شیلات و معیشت این منطقه ایجاد کرده است.

ارجاسب عالی محمدی، سرپرست دادگاه عمومی بخش میانکوه شهرستان اردل، وعده داده که با پیگیری قضایی خسارت مردم جبران می‌شود.

عالی محمدی نیز روز دوشنبه به ایرنا گفت که تکرار این حادثه در گذشته «باعث خسارت عمده به بخش کشاورزی و شیلات این منطقه شده است و تمامی مزارع شیلات ماهی بخش میانکوه از سرخون تا هلوسعد را تعطیل کرده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More