شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی در سه هزار هکتار از هورالعظیم بعد از یک شبانه‌روز مهار شد

 درحالی که طی دو ماه نخست سال‌جاری بیش از ۲۷۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران رخ داده‌ است، در تازه ترین مورد مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یک شبانه‌روز پس از وقوع آتش‌سوزی در سه هزار هکتار از  هورالعظیم، از مهار این حریق گسترده در این تالاب خبر داد.

محمدجواد اشرفی، تاکید کرد که برآورد دقیق میزان خسارت نیازمند تصاویر ماهواره‌ای است ولی برآورد اولیه نشان می‌دهد سه هزار هکتار از هورالعظیم دچار حریق شده بود.

خبر آتش‌سوزی در  هورالعظیم را چهارشنبه شب محمد ساکی، رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه، اعلام کرده و گفته بود که بیش از سه هزار هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم دچار آتش سوزی شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه افزود که آتش‌سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم از بعد از ظهر چهارشنبه دوازدهم خرداد ماه در مخازن شماره یک و دوی این تالاب آغاز شد و آتش سوزی مخزن شماره یک غروب به سرعت خاموش شد اما حریق در مخزن شماره دو ادامه دارد.

محمد ساکی گفت که دلیل وقوع آتش‌سوزی‌ در هورالعظیم هنوز مشخص نشده و این آتش‌سوزی می‌تواند طبیعی به دلیل گرمای زیاد هوا و یا عمدی باشد و یا دلیل آن سرایت از حریق بخش عراقی تالاب باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه همزمان تاکید کرد که ورودی آب به هورالعظیم در یک ماه اخیر کاهش زیادی داشته و نگرانی از افزایش آتش‌سوزی در این تالاب وجود دارد.

از سوی دیگر، محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، شامگاه پنج‌شنبه و یک‌شبانه روز پس از آغاز آتش‌سوزی گسترده در هورالعظیم، با اعلام خبر  مهار آن، نسبت به وقوع آتش‌سوزی‌ها بیشتر در این تالاب هشدار داد.

اشرفی گفت که با توجه به شروع فصل گرما در صورت تخصیص نیافتن حقابه از سوی وزارت نیرو، در تابستان پیش رو شاهد تنش آبی و احتمالا افزایش آتش‌سوزی در این منطقه خواهیم بود و ضرورت دارد  برایجلوگیری این وضعیت حقابه هورالعظیم تامین شود.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، پس از مهار آتش‌سوزی در هورالعظیم، اکنون ماموران محیط زیست در منطقه مشغول پایش و گشت مستمر هستند و با بخش ایمنی مجموعه نفت آزادگان و آتش‌نشانی شهر رفیع هماهنگی‌ها لازم برای کنترل و مهار آتش سوزی‌های احتمالی در ساعت اولیه شده است.

هورالعظیم بزرگترین تالاب مرزی استان خوزستان است و یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. شرکت نفت ایران بخش وسیعی از این تالاب را برای انجام عملیات حفاری، خشک کرده است.

سال ۹۷ آتش‌سوزی گسترده‌ای در هورالعظیم رخ داد و بخش‌های گسترده‌ای از این تالاب در خاک ایران و عراق چند ماه، از تیر ماه تا مهر ماه، در آتش سوخت.

 روزنامه همشهری دوم خرداد ماه سال‌جاری به استناد آمارهای رسمی گزارش داد که طی دو ماه اول سال  ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران رخ داده است و چهار هزار و ۲۰۰  هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی را دچار خسارت کرد.

علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، نیز با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع ایران طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، گفت که در سال ۹۹ آتش‌سوزی  ۴۸ هزار هکتار از مراتع و اراضی جنگلی ایران را از بین برد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More