شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«ناامیدی» خانواده شهروند بریتانیایی-استرالیایی زندانی در ایران از آزادی او

 

 

نگرانی خانواده و بستگان کایلی مور گیلبرت،‌ استاد دانشگاه بریتانیایی‌ـ استرالیایی زندانی در ایران، درباره شرایط بهداشت نگهداری و سلامت او در زندان قرچک افزایش یافته است.

ماریس پین،‌ وزیر خارجه استرالیا، ضمن انتقاد از ادامه حبس مور گیلبرت گفت:‌ «او با اتهاماتی بازداشت و محکوم شده که ما قبول نداریم.» 

پین افزود:‌ «ما به پیگیری برای آزادی‌اش از زندان ایران ادامه می‌دهیم. من می‌دانم این شرایط سخت غیرممکنی برای او و خانواده‌اش است.»

این پژوهشگر دوتابعیتی استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا در پاییز سال ۱۳۹۷ در ایران بازداشت شد. دستگاه قضایی ایران به اتهام جاسوسی حکم حبس ۱۰ ساله برای او صادر کرده است.

به نوشته روزنامه دیلی‌میل، هم‌زمان با ادامه حبس این استاد دانشگاه میزان نگرانی خانواده او نسبت به شرایط نگهداری‌اش افزایش یافته است. آن‌ها نگرانند تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی او شکست خورده و دولت استرالیا دست از تلاش برداشته باشد.

خانواده مور گیلبرت به اظهارات اخیرش  مبنی بر نداشتن پول کافی برای خرید آب معدنی یا غذای مناسب اشاره کرده‌ و نسبت به سلامت آبی که در اختیار اوست ابراز تردید کردند.

آن‌ها گفته‌اند: «ما به دولت یادآوری می‌کنیم که کایلی دارای حساسیت غذایی است و این به آن معناست که غذای معمولی زندان او را بیمار می‌کند.»

این زندانی سیاسی یک ماه پیش به زندان قرچک منتقل شد. پس از آن، سفیر استرالیا در تهران در ابتدای ماه جاری میلادی به ملاقات او رفت.

پیشتر رضا خندان، همسر نسرین ستوده زندانی سیاسی، اعلام کرده بود گیلبرت این پیام را به او رسانده که شرایطش «بسیار بد» است.

نشریه دیلی‌میل نوشته بنا بر گزارش‌ها، مورگیلبرت در ماه ژوئن پس از تشویق سایر زندانیان به آواز خواندن و رقصیدن در سلول‌های خود، از سوی نگهبانان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته و به او دارو خورانده‌اند.

در ماه میلادی دسامبر  سال ۲۰۱۹ زندان قرچک از سوی وزارت خارجه آمریکا مسئول نقض گسترده حقوق بشر شناخته شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More