شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«تخریب ۳۰۰ ویلای میلیاردی» در لواسان و شمیرانات طی دو سال

رییس جهاد کشاورزی شمیرانات با اعلام اینکه روز پنج‌شنبه «۸ بنای در حال ساخت غیرمجاز با دستور رییس حوزه قضائی بخش لواسانات پلمب شد»، گفت طی دو سال گذشته صدها بنا در این منطقه تخریب شده که از این تعداد «حدود ۳۰۰ بنا ارزش میلیاردی» داشتند.

مسعود ایلکا  گفت که «دستور قضائی تخریب این بناهای غیرمجاز روز  چهارشنبه ابلاغ و روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه برای اولین بار اجرایی شد.» وی با اشاره به اینکه «۱۵ پرونده دیگر از تخلفات ساختمانی منطقه سبو لواسان در دادگاه در انتظار رأی قاضی است»، گفت که تخریب و پلمب این ساختمان‌ها را با «جدیت» ادامه خواهد داد.

رییس جهاد کشاورزی شمیرانات همچنین گفت که «از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۷۴ مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز نظیر بنای ساختمانی، دیوارکشی، فوندانسیون و … تخریب و ۲۲ هکتار از اراضی کشاورزی آزادسازی شده است.»

ایلکا همچنین «از تخریب ۵۷۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در سطح دو بخش لواسانات و رودبار قصران طی دو سال اخیر» خبر داد و گفت: «در میان احکام اجرا شده حدود ۳۰۰ بنای ویلایی با ارزش‌های میلیاردی وجود داشت.»

رییس جهاد کشاورزی شمیرانات تاکید کرد که «این دستگاه هیچ تبعیضی میان افراد ثروتمند و غنی در اجرای احکام تخریب قائل نیست.»

وی با بیان اینکه «دو اکیپ گشت روزانه در سطح شهرستان در حال گشت زنی هستند و با هر گونه تخلف ساخت و ساز مقابله می کنند»، گفت: « پیش از اجرای حکم تخریب چند مرتبه اخطار کتبی به سازندگان داده می‌شود و به علت تخطی از امر، اقدام به دیوار نویسی نیز می شود.»

شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران در منطقه یک، بخش اعظمی از منطقه سه و شمال و شرق منطقه ۲ تهران و دو بخش «لواسانات» و «رودبار قصران» دارای ۷ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی در شمال و شمال شرقی تهران است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی درباره تخلف در کاربری زمین‌ و انواع تخلفات ساختمانی در لواسان منتشر شده است که در بسیاری از این موارد نام شماری از مقام‌های حکومتی یا بستگان‌شان در میان بوده است.

روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد، پانزدهم اسفند سال گذشته از لواسان با عنوان «جعبه سیاه زمین‌خواری» نام برد و از موارد متعدد تخلف و فسادمالی در جریان تملک زمین، تغییر کاربری و ساخت ویلا یا مجتمع‌های ویلایی در این منطقه گزارش داد و «باستی‌هیلز، کلاک، ویلای داماد علی شمخانی، ویلای فاطمه حسینی و ویلای شبنم نعمت‌زاده» نمونه‌هایی از این موارد است.

میلاد گودرزی، فعال عدالت خواه، برنامه ساز و سردبیر رسانه شهرداد در صفحه توئیتر خود نوشت: «در ماجرای کلاک لواسان چیزی که روشن شد،اصل ایفای نقش آقایان ناطق‌نوری و آملی‌لاریجانی در راستای ساخت‌و‌ساز ویلا، علیرغم مخالفت‌ها بود. اما چیزی که هنوز شفاف نیست،انگیزه و توجیه»  آن‌هاست.

پس از انتشار این گزارش‌ها بود که اخباری درباره تخریب بخشی از ویلای شبنم نعمت‌زاده، فرزند محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت،معدن و تجارت در دولت روحانی، منتشر شد اما سرنوشت ساخت و ساز بسیاری از مقام‌های حکومتی از جمله مجتمع‌های ویلایی منتسب به صادق لاریجانی رئیس پیشین قوه قضائیه و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی اکبر ناظق نوری رئیس اسبق مجلس و بازرس ویژه پیشین رهبر جمهوری اسلامی، برادران میرمحمدعلی دامادهای علی شمخانی و صفدر حسینی و تعدادی دیگر تاکنون روشن نشده است.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از ۳۰۰ ویلای  میلیاردی که رییس جهاد کشاورزی شمیرانات از تخریب آن در لواسان، رودبار قصران و دیگر مناطق شمیرانات طی دو سال گذشته خبر داده متعلق به مقامات حکومتی یا فرزاندان و بستگان ایشان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More