شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

  تقاضای تهران از سازمان ملل برای برخورد با عربستان سعودی  

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به این سازمان خواهان برخورد «‌جامعه جهانی با عربستان شد». در این نامه که به امضای اسحاق آل‌حبیب سفیر ایران در سازمان ملل به رییس شورای امنیت و دبیرکل این سازمان ارسال شد، آمده است «مستندات کافی موجود ثابت می‌کند که عربستان در حال برنامه‌ریزی جهت انجام اقدامات مخرب امنیتی و اقتصادی در ایران است.»

ایران در نامه به سازمان ملل، عربستان را متهم به «کشاندن درگیری به داخل ایران» کرده و گفته که این کشور «از برخی گروه‌های تروریستی» برای «ارتکاب [اقدام‌های خرابکارانه] در ایران» حمایت می‌کند.  

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز ۲۰ آبان ادعا کرده بود که دو سال پیش، افراد نزدیک به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان، به دنبال استخدام ماموران اطلاعاتی خصوصی بوده تا در اقتصاد ایران اخلال کنند و دست به ترور  مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی بزنند.

در نامه ایران به سازمان ملل با اشاره تلویحی به گزارش‌ نیویورک‌تامیز آمده که اقدام‌های ریاض علیه ایران بخشی از اقدام‌های بزرگ‌تر عربستان سعودی برای ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای منطقه است که جهان باید در مقابل آن ایستادگی کند.»

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در این نامه همچنین ضمن اشاره به نقش عربستان سعودی در جنگ یمن این کشور را متهم به « کشتار و ارتکاب جنایت علیه مردم یمن» متهم کرده است.

ایران در نهایت از سازمان ملل خواسته تا عربستان را به «توقف جنایات جنگی» وادار سازد و این کشور را به دلیل اقدام‌هایش مسئول بشناسد.

نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره عربستان در شرایطی منتشر شده است که حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران هفته گذشته اعلام کرد که تهران حاضر است از «منافع مردم عربستان» حمایت کرد.

روحانی گفته بود «ما حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و دشمن منطقه و ابرقدرت ها دفاع کنیم، همانطور که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن شتافتیم و از شما 450 میلیارد دلار هم نمی خواهیم و به شما اهانت هم نمی کنیم. شما را برادر می دانیم و ما ملت های منطقه را هم برادر می دانیم.»

عربستان از جمله کشورهایی است که از اقدام‌های دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران حمایت کرده است.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، روز دوشنبه ٢٨ آبان، در برابر شورای مشورتی این کشور، از جامع جهانی خواسته بود «برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های تهدید کننده امنیت و ثبات» این کشور اقدام کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More