شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

 وزیر بهداشت ایران: آمار روزانه جان‌باختگان کرونا ممکن است سه رقمی شود

 

در حالی که بر اساس گزارش‌های مختلف، شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق ایران به ویژه مناطق گرمسیری به مرحله بحرانی رسیده، سعید نمکی، وزیر بهداشت، از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای هوایی و زیارتگاه‌ها انتقاد کرد.

نمکی، روز دوشنبه ۱۲ خرداد، در جمع خبرنگاران، درباره سفر اخیر خود به مشهد گفت: «واقعا در رفت و برگشت صحنه‌های غم‌انگیزی دیدم. در هواپیمایی سوار شدم که مردم کیپ تا کیپ نشسته بودند، گرچه ماسک را هم همکاران پرواز می‌دادند، اما از آنجایی که یک ربع تا پرواز طول کشید، ماسک‌ها را برمی‌داشتند و در فضایی دم کرده با یکدیگر صحبت می‌کردند.»

او ادامه داد: «تمام این وضعیت به روح و روان من مانند شلاق بود که این چگونه نشستن و فاصله‌گذاری است. در صحن هم حرم‌ مطهر هم به نحوه دیگری غصه خوردیم.»

این در حالی است که ستاد مبارزه با کرونای استان خراسان رضوی از تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در محدود کردن ساعات زیارت انتقاد کرده است.

اما نمکی با تاکید بر این که «ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد»، ادامه داد: «متاسفانه برخی مسوولان تصور کرده‌اند که کرونا تمام شده و همواره به من فشار می‌آورند که اینجا و آنجا را باز کنیم. آقایی از فلان ستاد یا فلان وزارتخانه باورشان شده که همه چیز عادی‌ است، همه‌جا را راه بیندازیم.»

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌های ایران گفت: «اکنون در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، هرمزگان گرفتار پیک هستیم.»

به گفته نمکی، «دیروز ۵۰ درصد از مرگ‌ها [ناشی از کرونا] برای سه استان بود» و آمار رسمی قربانیان ویروس کرونا «می‌تواند دوباره سه رقمی شود.»

او همچنین از افزایش شیوع کرونا در تهران خبر داد و درباره کاهش خطرات کرونا گفت: «در خوزستان می‌بینیم که جوان از بین می‌رود. در سیستان و بلوچستان افراد ۳۲ ساله و ۴۰ ساله را از دست دادیم. سه روز پیش در بندرعباس پرستار ۴۲ ساله ما فوت کرد، هیچ بیماری زمینه‌ای هم نداشت و از بین رفت. بنابراین ویروس نه تنها آرام نشده بلکه یک چهره چموش‌تری را هم در برخی جاها از خودش بروز می‌دهد.»

همزمان علی‌اکبر حقدوست، مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، به ایسنا گفت «مستندات علمی قوی» برای  احتمال ضعیف شدن ویروس کرونا وجود ندارد.

او دلیل افزایش ویروس کرونا در مناطق گرمسیری را تجمع در «فضاهای سربسته و زیر کولرهای آبی یا گازی» اعلام کرد که  «این ازدحام و کاهش فاصله‌گذاری فیزیکی سبب افزایش احتمال سرایت ویروس در این نوع محیط‌ها شده» است.

بهروز مهدوی، فرماندار تبریز نیز از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان خبر داد و از کاهش ساعات کاری اداره‌ها و محدودیت‌ها در مساجد و رستوران‌ها سخن گفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More