شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
کرونا بر آینده نوشیدنی‌های حاوی کانابیس شرط بست

‌سرمایه‌گذاری روی ماریجوآنا بعد از آبجو و عرق‌های الکلی

 

هفت دهه پس از حضور در بازار تولید آبجو، شراب و عرق‌های الکلی (مثل ودکا و ویسکی)، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید نوشیدنی‌های الکلی، جای پایش را در تولید محصولات حاوی مشتقات ماریجوآنا محکم می‌کند.

برندهای کهکشانی (Constellation Brands Inc) که صاحب محصولاتی مانند آبجوسازی کرونا است، در شرکت کانوپی (Canopy Growth Corp) مستقر در تورنتو کانادا ۳.۸ میلیارد دلار آمریکا سرمایه‌گذاری تازه کرد.

به این ترتیب «برندهای کهکشانی» سهم خود را در شرکت «کانوپی» که تولییدکننده ماریجوناست از ۱۰ درصد، به ۳۹ درصد می‌رساند.

مجموعه «برندهای کهکشانی» سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار در شرکت کانوپی سرمایه‌گذاری کرده بود با اقدام تازه‌ خود رکورد سرمایه‌گذاری در صنعت ماریوجونا شکسته است.

این مجموعه امیدوار است تا گستره‌ای از نوشیدنی‌هایی که جنبه درمانی دارند عرضه کنند که به‌طور نمونه در خوابیدن، افزایش یا کاهش وزن، یا آمیزش جنسی کاربرد دارند. علاوه بر آن نوشیدنی‌های شادی‌آور از مشتقات ماریجوآنا را تولید و به کشورهایی و مناطقی صادر کند که «گُل» را قانونا می‌توان در آن‌ها برای مصارف درمانی و یا تفریحی تهیه کرد. گُل در فارسی کلمه‌ای است که بیشتر برای گیاه کانابیس و گل آن، ماریجوآنا استفاده می‌شود.

البته این مجموعه، اولین تولیدکننده مشهور نوشیدنی‌های الکلی نیست که به بازار ماریجوآنا در کانادا گام می‌گذارد.

پیش‌تر، شرکت آبجوسازی مِلسون کورز (Molson Coors Brewing Co) مقدمات تولید نوشیدنی‌های غیر الکلی نشاط‌آور برای بازار کانادا را ریخته است. هم‌چنین شرکت آبجوسازی هاینه‌کِن (Heineken) با تمرکز بر مشتق تی‌اچ‌سی (THC) نوشیدنی‌ها شادی‌آور تولید کند.

از ماریجوآنا دست کم ۱۰۰ مشتق گرفته می‌شود، ولی هنوز تاثیرگذاری بسیاری از آنان برای محققان مشخص نشده است.

تی‌اچ‌سی، مشتقی است که باعث نشاط ذهنی می‌شود یا به‌اصطلاح فرد را «های» می‌کند.

مشتق اصلی دیگری که از ماریجوآنا گرفته می‌شود، سی‌دی‌بی (CDB) است که بیشتر مصرف درمانی دارد و یکی از مسکن‌های رو‌به‌رشد در بازار دارویی و رقیب داروهایی مانند مرفین است.

سرمایه‌گذارها امیدوارند که آمریکا هم پس از کانادا، در مسیر قانونی شدن مصرف تفریحی محصولات حاوی ماریجوآنا گام بردارد و بازار پیش رو، کاهش درآمد ناشی از فروش برخی نوشیدنی‌های حاوی الکل، به‌خصوص آبجو را برای این سرمایه‌گذاران جبران کند.

انستیتو آبجو می‌گوید در ۲۰۱۷ میلادی، آمریکایی‌هایی که نوشیدنی الکلی می‌خورند، در ۴۹.۷ درصد موارد سراغ گزینه آبجو رفته‌اند، هرچند در میانه دهه ۱۹۹۰ میلادی، آن‌ها در ۶۰.۸ درصد موارد آبجو را انتخاب می‌کردند.

 

تجربه کانادا با نگاهی امیدوار به بازار آمریکا

راب سَندز، مدیرعامل برندهای کهکشانی به وال استریت ژورنال گفت که کانابیس «چهارمین پایه منطقی» سرمایه‌گذاری برای آنان پس از آبجو، شراب و عرق‌های الکلی همانند ودکا است و به آن‌ها یک مدل چهارگانه تجارت در بازار جهانی می‌دهد.

کانادا که از ۱۷ اکتبر امسال مصرف تفریحی ماریجوآنا را قانونی می‌کند. البته کانادا از ۲۰۱۹ میلادی، مصرف محصولات حاوی مشتقات ماریجوآنا مثل انواع کیک‌ها، کلوچه‌ها، دم‌نوش‌ها، نوشیدنی‌ها، آب‌نبات‌ها، پاستیل‌ها وغیره را قانونی می‌کند، هرچند فروش این اقلام همانند سیگار و الکل، در محدوده مقرراتی مشخص قرار می‌گیرند تا از مکان‌هایی خاص خریداری شوند.

براساس برآورد سازمان آمار کانادا ساکنان این کشور سال گذشته بیشتر از شراب قرمز، پول برای ماریجوآنا می‌دهند.

تحلیل‌گرهای اقتصادی هم‌چنین تخمین زده‌اند که امسال بازار مصرف قانونی ماری‌جوآنا در کانادا به ۷.۵ میلیارد دلار و در آمریکا به ۱۰.۲ میلیارد دلار برسد.

سَندز پیش‌بینی می‌کند دست کم ۳۰ کشور جهان در سال‌های پیش رو، مصرف ماریجوآنا را قانونی کنند: «این اولین مرتبه پس از پایان دوره منع فروش محصولات الکلی در آمریکاست که مقابل چنین وضعیتی قرار می‌گیریم.»

شرکت کانوپی از ۲۰۱۳ میلادی در کانادا شروع به کار کرده است و محصولات خود - فعلا شامل بر گل خشک، انواع روغن‌ها و کپسول‌های حاوی تی‌اچ‌سی یا سی‌دی‌بی - را در کانادا، آلمان و جمهوری چک می‌فروشد و خود را آماده می‌کند تا محصولات دارویی خود را به دیگر نقاط جهان صادر کند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More