شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۱ استان ایران درگیر خشکسالی شدید

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی ایران گفته است که تهران و ۲۰ استان دیگر درگیر خشکسالی شدید هستند. آماری که در مدت زمانی کمتر از هشت ماه دچار تغییرات نگران‌کننده‌ای شد.

آبان سال ۹۶ مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد که تهران به همراه  شش استان دیگر در خطر خشکسالی قرار دارند. اما امروز براساس گفته‌های صادق ضیائیان ۲۱ استان در ایران درگیر خشکسالی شدید هستند.  

ضیائیان هشتم مرداد در گزارشی  به خبرگزاری ایسنا گفته است: « در بازه ۱۲۰ ماه اخیر منتهی به تیرماه سال جاری، ۹۷ درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.»

بر اساس آخرین آمار گفته شده از این مرکز، استان های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال‌ و بختیاری درگیر خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید هستند.

در حال حاضر حدود ۹۱/۷ درصد از مساحت ایران  با درجات مختلف با مشکل خشکسالی روبروست که از این میان، ۳۰ درصد از استان‌ها  با خشکسالی بسیار شدید، ۲۷ درصد خشکسالی متوسط، ۱۷ درصد با خشکسالی خفیف روبرو هستند و تنها ۸ درصد از مساحت ایران در شرایط نرمال قرار دارد.

در پی انتشار گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز از وجود مشکلات در تامین آب دریاچه خلیج فارس و همچنین وجود کم‌آبی شدید در برخی مناطق تهران خبر داد.

به گفته میلانی،  درمنطقه ۲۲ ذخیره آب کافی ندارد، جنگل‌های چیتگر نیز دچار افت آب‌های زیرزمینی شده‌اند و نشانگر این واقعیت است که مجموعه چیتگر به شدت با مشکل کمبود آب مواجه است.

آنگونه که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفته، در حال حاضر تامین آب دریاچه خلیج فارس واقع در منطقه ۲۲  تنها از طریق حقابه خریداری شده از رودخانه کن تامین می‌شود و منبع آبی دیگری در حال حاضر وجود ندارد. به گفته میلانی افزایش دما و تبخیر باعث شده که تامین آب دریاچه در آینده با سختی تامین شود.  

اگر چه در حال حاضر آب مورد نیاز برای مجموعه چیتگر از هفت چاه موجود در این منطقه تامین می‌شود اما افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه مشکلات آبیاری درختان این مجموعه را با خطر کمبود آب روبرو کرده و اگر آبیاری به موقع انجام نشود مشکل ایجاد خواهد کرد.

تامین آب منطقه ۲۲ یکی از موضوعات کلیدی است که با احداث تصفیه‌خانه محلی در این منطقه در زمان شورای چهارم بر سر زبان‌ها افتاد.

تلاش‌ها بر این بود تا بتوان از پساب منطقه برای آبیاری جنگل‌های چیتگر استفاده کرد اما این راهکار نیز نتیجه‌بخش نبود و مشکل آبیاری درختان این منطقه به قوت خود باقی ماند.

مشکل آبیاری درختان تنها منحصر به منطقه چیتگر نیست. شرق تهران به همراه سطح وسیعی از  جنگل‌کاری که در این منطقه صورت گرفته نیازمند تامین آب است گفته شده برای آبیاری منابع آب زیرزمینی مورد نیاز است که برای تامین آن باید تدابیر تازه اندیشه کرد.  

در حال حاضر بحران آب در ایران به «نقطه جوش» خود رسیده است و طبق گفته کارشناسان اگر همین وضعیت در ایران ادامه پیدا کند در آینده‌ نزدیک، بیابانی به وسعت ایران پدید خواهد آمد و پدیده مهاجرت ایرانیان، منطقه و کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روزنامه واشنگتن‌پست در تیرماه ۱۳۹۳ اعلام کرد: «ایران در بین ۲۴ کشوری قرار دارد که وضعیت آب در آنها خطرناک است».

واشنگتن‌پست، بحران ایران را ناشی از برنامه‌ریزی نادرست حکومت جمهوری اسلامی دانسته بود.

خرداد سال ۱۳۹۳، خبرگزاری جهانی طبیعت با انتشار خبری، بحران آب را برای ایران بزرگ‌ترین چالش در دوران معاصر خواند. در این گزارش آمده‌ است که «بر اساس مستندات راهبردهای بین‌المللی آینده (FDI)، ایران از سال‌ها پیش در معرض بحران آب قرار داشته است، اما در سه دهه اخیر برای آن گامی برداشته نشده‌ است. این گزارش حاکی از آن است که ایران از مرحله آمادگی برای خطر عبور کرده و هم‌اکنون در خطر قرار دارد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More