شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه خود اعلام کرد

یک پله افت در رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران

 

رتبه ایران در شاخص «رقابت‌پذیری اقتصادی» در سال ۲۰۱۸ یک پله افت کرد.

براساس گزارش سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» از رقابت‌پذیری اقتصادی، در بین ۱۴۰ کشور مورد بررسی، ایران در رتبه ۸۹ قرار گرفته که یک پله پایین‌تراز پارسال است.

آمریکا، سنگاپور، آلمان، سویس و ژاپن به ترتیب بهترین کشورها در رقابت‌پذیری اقتصاد هستند و چاد، یمن و هاییتی در انتهای این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

شاخص رقابت‌پذیری چهار حوزه کلی، شامل «محیط توانمندساز»، «نیروی انسانی»، «بازار» و «اکوسیستم نوآوری» را مورد بررسی قرار می‌دهد و این چهار حوزه نیز ۱۲ شاخص اصلی و ۹۸ زیرشاخص را در برمی‌گیرد. دوازده شاخص اصلی شامل «نهادها»، «زیرساخت‌ها»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «ثبات اقتصاد کلان»، «سلامت»، «مهارت‌ها»، «بازار کالا»، «بازار نیروی‌کار»، «سیستم مالی»، «اندازه بازار»، «شرایط کسب‌وکار» و «امکان نوآوری» می‌شود.

بررسی جایگاه رقابت‌پذیری ایران در گزارش امسال مجمع جهانی اقتصاد از دو جنبه قابل توجه است. نخست در میان کشورهای منطقه و دوم در میان کشورهایی با درآمد متوسط بالا.

 

 

در میان ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند ایران تنها از سه کشور الجزایر، مصر و یمن وضع بهتری دارد. در میان این کشورها، اسراییل با رتبه ۲۰ ، امارات متحده عربی با رتبه ۲۷، قطر با رتبه ۳۰ و عربستان سعودی با رتبه ۳۹ چهار کشور برتر منطقه از نظر رقابت‌پذیری هستند.

در گزارش «رقابت‌پذیری جهان»، کشورها از نظر درآمد به چهار گروه پردرآمد، درآمد متوسط بالا، درآمد متوسط پایین و کم‌درآمد تقسیم می‌شوند و ایران در بین کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا قرار می‌گیرد. در این گروه ۳۴ کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند که ایران در میان آنها فقط از هفت کشور رتبه بهتری دارد. کشورهای بوتسوانا، بوسنی و هرزگوین، الجزایر، پاراگوئه، گواتمالا، نامیبیا و ونزوئلا کشورهایی هستند که با درآمد متوسط بالا، رقابت‌پذیری اقتصاد آنها از ایران کمتر بوده است. کشورهای مالزی، چین، تایلند، روسیه و مکزیک هم در صدر رتبه‌بندی این گروه قرار دارند.

 

 

در گزارش رقابت‌پذیری اقتصاد وضعیت ایران در هر ۱۲ شاخص اصلی ارزیابی شده که در بیشتر موارد نسبت به گزارش سال قبل افت داشته است. بهترین رتبه ایران ۱۹در شاخص اندازه بازار بوده که با توجه به جمعیت ایران طبیعی‌ست. بدترین رتبه ایران هم در بازار نیروی کار است که جایگاه ۱۳۶ را به خود اختصاص داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More